קידום מוביליות - פריפריה וחברה ערבית

צמצום אי שוויון בין החברה הערבית לחברה היהודית ובין היישובים ושכונות המאופיינים במדדים סוציואקונומיים נמוכים ובמוביליות בין-דורית נמוכה, בכל תחומי החיים בחברה הישראלית.

מדדי המצב הקיים

39%

הוא הפער בהכנסה בין המרכז לפריפריה

עבור שכירים ועצמאיים יחד

26%

הפער בשיעור בעלי השכלה

על-תיכונית ואקדמית בין הפריפריה למרכז

31%

פער במדד העוני הרב-ממדי

(עוני, בריאות ודיור) בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל

האתגר

ילדים, בני נוער, צעירים ומשפחות בחברה הערבית ובפריפריה הגיאו-חברתית בישראל מתמודדים עם מיעוט אפשרויות והזדמנויות לממש את יכולותיהם ושאיפותיהם האישיות, הן בתקופת חייהם והן בראייה רב-דורית בהשוואה למקביליהם בחברה היהודית וביישובים הלא פריפריאליים.

שווה לדעת

מוביליות חברתית היא היכולת של האדם לשנות את מעמדו על הסולם (ריבוד) החברתי במהלך חייו או ביחס לזה של הוריו. קיים קשר סיבתי הדדי חזק בין מוביליות נמוכה לבין אי שוויון גבוה.

מוביליות תורמת לאיכות החיים של הפרט. היעדר מוביליות חברתית הוא אחד הגורמים המרכזיים לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה והפריון במשק הישראלי בכללותו, לעלייה בתשלומי ההעברה והוצאות רווחה ושיקום, ולפגיעה בלכידות החברתית בכלל החברה בישראל.

דרכי פעולה

תוכנית בשלב ניסוי בשטח

הוגנות בחינוך – לקידום מוכנות והשתתפות בעולם משתנה

פיתוח תפיסה ופרקטיקות יישומיות שיקדמו מוכנות של תלמידים מרקע מגוון להתמודדות, השתתפות ומעורבות בעולם משתנה, באמצעות קבוצת פיתוח משותפת הכוללת גורמי שטח, מטה ואקדמיה. הצורך מערכת החינוך בישראל היא אחת ממערכות החינוך הלא שוויוניות במערב. נתונים רבים מצביעים על היעדר מיצוי פוטנציאל של התלמידים ועל פערי הישגים גדולים ומתרחבים בין תלמידים על בסיס רקע סוציואקונומי. […]

תוכנית אחרי הטמעה

יתד

בהתאם להחלטת הממשלה 2014 מיום 30.10.16, תכנית יתד, התכנית הלאומית לקידום צעירים וצעירות במצבי סיכון, שמה לה למטרה לסייע לצעירים אלה לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהשתלב ולתרום לחברה ולקהילה, תוך השגת עתיד בטוח ברמה האישית, המשפחתית והתעסוקתית. לשם כך, תפעל התכנית לפיתוח וביסוס מערך בין-משרדי ובין-מגזרי של שירותים ותשתיות תומכות, הפועלים בשיתוף פועלה להשגת […]

תוכנית בשלב הפצה

מוטב יחדיו

תכנית מוטב יחדיו שואפת לחולל שינוי משמעותי, ארוך טווח בשכונות ובכיסי מצוקה תוך שימוש במנוף של ילדים ונוער לרתימת הכוחות הפנימיים והחיצוניים בשכונה, בעיר ובממשלה. ההתמקדות בשכבת הילדים והנוער נועדה לשנות לא רק את עתידם של אלה, אלא גם להקרין על היבטים אחרים מתוך אמונה בכוחם של התושבים לחולל שינוי. הצורך המצוקה בשכונות מצוקה בפריפריה […]

תוכנית בשלב הפצה

1000 הימים הראשונים בחברה הבדואית בנגב

קידום התפתחות מיטבית: קוגניטיבית, רגשית-חברתית ופיזיולוגית של כלל התינוקות והפעוטות בחברה הבדואית בנגב. הצורך הגיל הרך, כידוע, הוא תקופה קריטית בהתפתחותו של כל ילד ומשפיע על מהלך חייו שלו ושל משפחתו. אולם תשתיות חינוך-טיפול, בריאות ורווחה מתקשות לעמוד בשיעור הפריון בחברה הבדואית, העומד על 5.45. שיעור ההשתתפות במסגרות המפוקחות על ידי המדינה מגיע לכ-5% מכלל הפעוטות והתינוקות […]

תוכנית בשלב הפצה

יישובים במיקוד

מטרת התכנית לסייע למערכת החינוך היישובית לשפר את התוצאות החינוכיות של התלמידים, לשכלל מיומנויות אישיות וחברתיות ולפתח תחושת מסוגלות אישית ובכך לקדם את הפוטנציאל שלהם למוביליות חברתית. התכנית נועדה להעשיר את סל הכלים העומד לרשות כל ילד להשתלבות מיטבית בחברה הישראלית, לרבות בשוק התעסוקה, להגביר את הכרת ההורים והילדים בקשר שבין פנאי משמעותי לכישורי חיים […]

תוכנית בשלב הפצה

סנאד

התכנית מהווה מטרייה למספר פעולות, שמטרתן הכוללת לטייב את העשייה החינוכית של מורים בבתי הספר הערביים במדינת ישראל, לטובת צמצום פערים לימודיים וחברתיים של התלמידים. זאת, על ידי פיתוח שיטות עבודה ותהליכי התמקצעות של המורים ההולמים את פרופיל האוכלוסייה הערבית, שאותה הם משרתים, מתבסס על השיטה החינוכית הפסיכו-חברתית. הצורך מאז הקמת המדינה ועד היום קיימים […]

פוסטים מהשטח

כל הצלחה אישית של משתתפי התוכניות והפיילוטים שלנו היא עולם ומלואו. מוזמנים להכיר את הסיפורים מאחורי המספרים.

פריטי ידע קשורים

מוטב יחדיו: המנוף הקהילתי

מטרת חוברת זו לספק מידע, כלים ומצע לפיתוח שותפות בין אנשי מקצוע, הורים ותושבים פעילים למען שיפור איכות חייהם של ילדים ובני נוער בסיכון בשכונות בהן מצוקה רבה

מסמך/מצגת 2013

שילובם של ילדים עם צרכים מיוחדים במעונות היום בישראל: למידה מהצלחות בתכנית מסיכון לסיכוי

מסמך זה מכיל סיפורי הצלחה שהתגלו בתהליכים קבוצתיים במסגרת התכנית מסיכון לסיכוי לגיל הרך שותפים: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ויצ״ו, קרן מנדל ל’ ומדלן ה’ ברמן  

מסמך/מצגת 2015

The Right to be Heard

Making interrogation and testimony accessible, by means of AAC (Augmentative and Alternative Communication) שותפים: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד המשפטים, משרד החינוך, המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל, מכון חרוב, אייזק ישראל, קרן מוריס וויויאן וואהל  

וידאו 2014

יחביאנו צל ידו: מחשבות אור וצל בעיתות נגיף ומחבוא

שיריה של אריאלה גורדון יוצרים דיאלוג מעניין ומקורי עם שיריה של כלתה, שני. שתיהן מנסות לעבד את החוויה הפנימית בעקבות משבר הקורונה הכלל-עולמי שפוקד אותנו שותפים: קרן וואהל

מסמך/מצגת 2020