fbpx

ביקור נשיא המדינה בבית המשפט הקהילתי בירושלים

נשיא המדינה ורעייתו ביקר יחד עם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ושר המשפטים גדעון סער, בבית המשפט הקהילתי בירושלים

ביקור נשיא המדינה בבית המשפט הקהילתי בירושלים

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו היום, יום חמישי, כ”ד בתשרי, 30 בספטמבר, בבית המשפט הקהילתי בירושלים. בתי המשפט הקהילתיים הוקמו במטרה להעניק מענה ופתרון שיקומי עבור נאשמים בעבירות בדרגות קלות-בינוניות שהרקע לביצוען הוא בעיות רקע כלכליות, חברתיות או אישיות. במסגרת התוכנית נבנית עבור המשתתפים תוכנית שיקום ייחודית הכוללת את מכלול מישורי החיים. לפרוייקט שותפים הנהלת בתי המשפט, פרקליטות המדינה, חטיבת התביעות במשטרת ישראל, הסניגוריה הציבורית, שירות המבחן למבוגרים במשרד הרווחה וג׳וינט-אשלים.

במהלך הביקור השתתפו הנשיא ורעייתו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ושר המשפטים גדעון סער במפגש עם נשיא בתי משפט השלום בירושלים, השופט אביטל חן, מנהל בתי המשפט, השופט ד״ר יגאל מרזל, וצוות בתי המשפט הקהילתיים. במפגש הם שמעו מבוגר תוכנית בתי המשפט הקהילתיים על הסיוע בשיקום שהעניק לו המיזם.

לאחר מכן צפו הנוכחים בדיון בבית המשפט ושוחחו עם שניים ממשתתפי התוכנית שסיפרו לו על הנסיבות שהובילו אותם לבית המשפט הקהילתי ועל חוויותיהם. ע’, אם לשבעה ילדים שהואשמה בעבירות תקיפה וגניבה על רקע התמכרות לסמים, סיפרה כיצד התוכנית סייעה לה להתגבר על ההתמכרות ולחזק ולייצב את הקשר עם ילדיה. י’, שנפלט ממסגרות חינוך שונות, הועבר למסגרות חירום ולפנימייה לנוער עברייני בסיכון והואשם בביצוע עבירות סמים ותקיפה על רקע התמכרות לסמים מגיל צעיר סיפר שההשתתפות בתוכנית מאפשרת לו להשלים את לימודיו ומסייעת לו במציאת תעסוקה.

בסיום המפגש נשאו דברים נשיא המדינה, נשיאת בית המשפט העליון ושר המשפטים. הנשיא הביע את הערכתו הרבה לתוכנית ואמר: “קהל נכבד, מיכל ואני מאוד שמחים ומתרגשים להיות כאן, קודם כל בגלל שהאולם הזה מזכיר לנו נשכחות. הביקור הזה מחזיר לנו שתי אהבות נושנות וחשובות בחיינו: עולם המשפט ועולם הרווחה והשירותים החברתיים והעבודה הסוציאלית. מיכל הייתה עורכת דין וסנגורית פלילים הרבה שנים ואני עסקתי בנושא הזה לא מעט ופתאום הכל מתחבר יחד למעשה חסד עצום.”

הנשיא הוסיף ואמר: “מאז שהתחלתי את תפקידי כנשיא המדינה אני מקדיש זמן רב למעבר על כל תיק, כל בקשה להקלה וחנינה, עם היועצת המשפטית של בית הנשיא. ניתן לראות כי כמעט הכל מתחיל בילדות – באלימות בבית, באלימות בבית הספר, בהטרדות מיניות שאדם חווה, בהתעלמות וחוסר יחס של ההורים, בנכות, לקות, שכרות, אטימות, שיימינג. כל התופעות השליליות של החיים. לנו יש חובה, כמדינה, לעשות הכל כדי להאמין בכך שיצר האדם יכול להיות טוב ומבורך במסגרת אכיפת החוק וההקפדה עליו. אני מברך את בוגרי התוכנית ואת כל השותפים. אני חייב לומר לסיום כמה יפה לראות את עובדות ועובדי המדינה, משרתי הציבור, שקמים כל בוקר בשם מדינת ישראל ועושים טוב, ואני מודה להם מקרב לב.”

נשיאת בית המשפט העליון הוסיפה: “המציאות החברתית אשר מזינה את התופעה של עבריינות חוזרת השמיעה למערכת המשפט את הקריאה לערוך שינוי ומערכת המשפט נענתה לאתגר והקימה את בתי המשפט הקהילתיים בשיתוף פעולה מבורך עם גו’ינט אשלים. מתכונת חלוצית זו של הליכים פליליים שלא הייתה מוכרת עד כה, נוצרה מתוך קשב של מערכת המשפט ונכונותה להשתנות. העובדה שהיא פועלת ואף נוחלת הצלחות לא מבוטלות, מהווה ציון דרך חשוב המעיד כי יש בכוחו של המשפט לתרום לתמורות חברתיות, ולהשפיע לטובה על מהלך החיים של מי שמוכן להירתם ולקחת אחריות על חייו.”

שר המשפטים סיכם: “אחת החולשות של מערכת המשפט ומערכת הביטחון במדינת ישראל היא המימד השיקומי, הוא לא דומיננטי בלשון המעטה. הנושא חשוב גם בהפחתת העבריינות והפשיעה. כך ניתן לחלץ אנשים מעולם הפשע. אני רואה חשיבות רבה בזה שהתביעה מכירה בזה שיש ממקרים המתאימים לשיקום ולא למאסר, וגם במעמד של נפגע עבירה בתהליך הזה. קידמנו את בתי המשפט הקהילתיים בתקופה האחרונה בשני מישורים. בחקיקה, הצעת החוק של בתי המשפט הקהילתיים תבוא בשבועות הקרובים לקריאה ראשונה ואני מתכוון לדחוף את הנושא באופן מהיר לקריאה שניה ושלישית. בנוסף, במישור התקצובי, לשמחתי הצלחנו להכניס את הנושא לתקציב המדינה שיאושר בשבועות הקרובים.”

ד”ר סיגל שלח מנכ”לית ג’וינט ישראל סיכמה: “מבחינתנו בג’וינט הליך כזה של זריעת הזרעים, פיתוח משותף והטמעה מערכתית הוא דוגמא ממצוינת לעבודה שעושה הארגון עם הממשלה לטובת התמודדות עם אתגרים חברתיים כלכליים מורכבים. ואנחנו מודים על ההזדמנות שניתנה לנו כאן, ובפרויקטים אחרים שנמצאים בתהליכי פיתוח, לקדם את המחויבות החברתית המשותפת לממשלה ולג’וינט לטובת שיפור חוסנה של החברה הישראלית.”

   

 

קרדיט צילום: עמוס בן גרשום לע״מ

דילוג לתוכן
Send this to a friend