fbpx

קידום מוביליות - פריפריה וחברה ערבית

צמצום אי שוויון בין החברה הערבית לחברה היהודית ובין היישובים ושכונות המאופיינים במדדים סוציואקונומיים נמוכים ובמוביליות בין-דורית נמוכה, בכל תחומי החיים בחברה הישראלית.

מדדי המצב הקיים

39%

הוא הפער בהכנסה בין המרכז לפריפריה

עבור שכירים ועצמאיים יחד

26%

הפער בשיעור בעלי השכלה

על-תיכונית ואקדמית בין הפריפריה למרכז

31%

פער במדד העוני הרב-ממדי

(עוני, בריאות ודיור) בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל

האתגר

ילדים, בני נוער, צעירים ומשפחות בחברה הערבית ובפריפריה הגיאו-חברתית בישראל מתמודדים עם מיעוט אפשרויות והזדמנויות לממש את יכולותיהם ושאיפותיהם האישיות, הן בתקופת חייהם והן בראייה רב-דורית בהשוואה למקביליהם בחברה היהודית וביישובים הלא פריפריאליים.

שווה לדעת

מוביליות חברתית היא היכולת של האדם לשנות את מעמדו על הסולם (ריבוד) החברתי במהלך חייו או ביחס לזה של הוריו. קיים קשר סיבתי הדדי חזק בין מוביליות נמוכה לבין אי שוויון גבוה.

מוביליות תורמת לאיכות החיים של הפרט. היעדר מוביליות חברתית הוא אחד הגורמים המרכזיים לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה והפריון במשק הישראלי בכללותו, לעלייה בתשלומי ההעברה והוצאות רווחה ושיקום, ולפגיעה בלכידות החברתית בכלל החברה בישראל.

דרכי פעולה

תוכנית אחרי הטמעה

החינוך היוצר – רפורמה בחינוך המקצועי

החינוך היוצר הוא חלק מהמהלך לקידום השתלבות במערכות חברתיות מיטיבות בגיל הנעורים, התומך באתגר המוביליות. המטרה היא שנערים ונערות בחינוך המקצועי יהיו בעלי תפיסות ומיומנויות של יצירה והשפעה על מציאות חייהם ועל סביבתם, יפתחו את יכולותיהם וכישוריהם להשתלבות מיטבית בעולם משתנה, וכך ישפרו את סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. ברמת המערכת, המטרה היא קידום סביבה חינוכית-מקצועית יוצרת, […]

תוכנית אחרי הטמעה

שוויון הזדמנויות במערכת החינוך החרדית

תכנית זו פועלת במסגרת מהלך לקידום התמקצעות ובניית יכולות במערכות החינוך החרדיות, כחלק מאתגר המוביליות. התכנית פועלת לפיתוח מסוגלות מוסדות החינוך להעניק שוויון הזדמנות לחינוך איכותי לתלמידים המתקשים, ולשפר את סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. הצורך ישנו מחסור עמוק באנשי חינוך והוראה מיומנים במערכות החינוך החרדיות לבנים: רוב המורים הם בוגרי ישיבות גבוהות שלא למדו במוסדות להכשרת […]

תוכנית אחרי הטמעה

בתי המשפט הקהילתיים

בית המשפט הקהילתי הוא מודל חדשני, המיועד לתת כלים מגוונים להתמודדות מערכתית עם תופעת הפשיעה ועם בעיות המובילות לפשיעה. במדינת ישראל פועלים כיום שישה בתי משפט קהילתיים על פי החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2019, לאחר שהפיילוט הסתיים בהצלחה, כאשר מספר נאשמים סיימו בהצלחה הליך שיקום אינטנסיבי וממושך. בחודש נובמבר 2014  הוקם בית המשפט הקהילתי הראשון […]

תוכנית אחרי הטמעה

המהלך הרשותי

המטרה היא לפתח אקוסיסטם רשותי המסייע לקידום המוביליות החברתית-כלכלית של ילדים, נוער וצעירים ברשויות מקומיות בפריפריה החברתית-גיאוגרפית, בחברה הערבית, הבדואית והחרדית וזאת על ידי שיפור מצבם בחמשת תחומי החיים של המוביליות: חינוך והשכלה, כלכלה, בריאות, דיגיטל ושייכות. המהלך הרשותי הוא אחד משמונת המהלכים התומכים באתגר המוביליות, והוא מקודם בשותפות עם משרד הרווחה והביטחון החברתי. הצורך […]

תוכנית אחרי הטמעה

קהילה מיטיבה

מהלך קהילה מיטיבה הוא אחד משמונת המהלכים התומכים באתגר המוביליות. פיתוח תשתית ידע ותשתית הון אנושי קהילתי במטרה לחזק את המסוגלות הקולקטיבית, השייכות, אחריות וההשתתפות החברתית של אנשים החיים בקהילות לא מאורגנות, הן בפלטפורמות של סביבת המגורים והן בפלטפורמות יישוביות וארציות. כל זאת במטרה לקדם מוביליות חברתית-כלכלית ואיכות חיים טובה בעזרת הקהילה עוד על קהילה […]

תוכנית אחרי הטמעה

נושמים לרווחה במרכז עוצמה

תכנית זו פועלת כחלק מהמהלך להתמודדות עם מעברים, משברים ורווחה כלכלית של משפחות, התומך באתגר המוביליות החברתית-כלכלית. כתפיסה מקצועית לתכנית נבחרה הפרדיגמה של עבודה סוציאלית מודעת-עוני, שפיתחה פרופ’ קרומר-נבו, ונקבע כי יחידת ההתערבות המשמעותית בעבודת שירותי הרווחה ובפרט בנושא העוני, היא המשפחה כולה. לפיכך מקודמות תכניות המקיימות התערבות ברמת המשפחה וכן נעשה פיתוח מקצועי וארגוני […]

תוכנית בשלב ניסוי בשטח

הוגנות בחינוך – לקידום מוכנות והשתתפות בעולם משתנה

המהלך לקידום ההוגנות בחינוך הוא אחד משמונת המהלכים המרכזיים שמוביל ג’וינט-אשלים כחלק מאתגר המוביליות. הוא כולל פיתוח פדגוגיה ופרקטיקות יישומיות והתנסות בהן, על מנת לקדם מוכנות של תלמידים מרקע מגוון להתמודדות, השתתפות ומעורבות בעולם משתנה, לטובת קידום סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. קידום הוגנות בחינוך מתבצע באמצעות קבוצת פיתוח משותפת הכוללת גורמי שטח, מטה ואקדמיה, המפתחת ביחד […]

תוכנית אחרי הטמעה

יתד

בהתאם להחלטת הממשלה מס’ 2014 מאוקטובר 2016, תכנית יתד, התכנית הלאומית לקידום צעירים וצעירות במצבי סיכון, שמה לה למטרה לסייע לצעירים אלה לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהשתלב ולתרום לחברה ולקהילה, תוך השגת עתיד בטוח ברמה האישית, המשפחתית והתעסוקתית. לשם כך, פועלת התכנית לפיתוח וביסוס מערך בין-משרדי ובין-מגזרי של שירותים ותשתיות תומכות, הפועלים בשיתוף פעולה […]

תוכנית בשלב הפצה

1000 הימים הראשונים בחברה הבדואית בנגב

התכנית היא חלק ממהלך לקידום מוכנות ללמידה והתפתחות בריאותית בגיל הרך, ותומכת בקידום אתגר המוביליות. היא ממוקדת בקידום התפתחות מיטבית: קוגניטיבית, רגשית-חברתית ופיזיולוגית של כלל התינוקות והפעוטות בחברה הבדואית בנגב. הצורך הגיל הרך הוא תקופה קריטית בהתפתחותו של כל ילד ומשפיעה על מהלך חייו שלו ושל משפחתו ועל סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. ניתן לראות פערים בהיקף ובאיכות תשתיות […]

פוסטים מהשטח

כל הצלחה אישית של משתתפי התוכניות והפיילוטים שלנו היא עולם ומלואו. מוזמנים להכיר את הסיפורים מאחורי המספרים.

פריטי ידע קשורים

מיניות במרחב בטוח: מסרים לאנשי ונשות מקצוע

סרטון בו בני ובנות נוער להט״ב עונים לשאלה איזה מסר היו רוצים ורוצות להעביר לאנשי ונשות מקצוע שותפים: משרד החינוך, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד העלייה והקליטה, עיר ללא אלימות תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות

וידאו 2018

עט השדה גיליון 11: כנס התחלה טובה (חלק ג)

חלק שלישי. כתב עת בנושא ילדים, נוער וצעירים במצבי סיכון ובני משפחותיהם תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות

מסמך/מצגת 2013

דו”ח הערכה – קבוצת מנהיגות במרכזים למשפחה

מחקר הערכה. תגיות: אשלים, מרכזים למשפחה, מוביליות.  

מסמך/מצגת 2021

בשביל הרוח: דו״ח סיכום ממצאי הערכה

דו״ח זה מסכם את מחקר ההערכה שליווה תכנית זו. מחקר ההערכה התמקד בניסיון להבין את תפיסותיהם הסובייקטיביות של המשתתפים, ובהתאם לכך נבחרה המתודה האיכותנית המאפשרת התבוננות על נקודות הראות האישיות שותפים: ממשלת ישראל, הפדרציה היהודית של ניו יורק תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות  

מסמך/מצגת 2016
דילוג לתוכן