קידום מוביליות - פריפריה וחברה ערבית

צמצום אי שוויון בין החברה הערבית לחברה היהודית ובין היישובים ושכונות המאופיינים במדדים סוציואקונומיים נמוכים ובמוביליות בין-דורית נמוכה, בכל תחומי החיים בחברה הישראלית.

מדדי המצב הקיים

39%

הוא הפער בהכנסה בין המרכז לפריפריה

עבור שכירים ועצמאיים יחד

26%

הפער בשיעור בעלי השכלה

על-תיכונית ואקדמית בין הפריפריה למרכז

31%

פער במדד העוני הרב-ממדי

(עוני, בריאות ודיור) בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל

האתגר

ילדים, בני נוער, צעירים ומשפחות בחברה הערבית ובפריפריה הגיאו-חברתית בישראל מתמודדים עם מיעוט אפשרויות והזדמנויות לממש את יכולותיהם ושאיפותיהם האישיות, הן בתקופת חייהם והן בראייה רב-דורית בהשוואה למקביליהם בחברה היהודית וביישובים הלא פריפריאליים.

שווה לדעת

מוביליות חברתית היא היכולת של האדם לשנות את מעמדו על הסולם (ריבוד) החברתי במהלך חייו או ביחס לזה של הוריו. קיים קשר סיבתי הדדי חזק בין מוביליות נמוכה לבין אי שוויון גבוה.

מוביליות תורמת לאיכות החיים של הפרט. היעדר מוביליות חברתית הוא אחד הגורמים המרכזיים לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה והפריון במשק הישראלי בכללותו, לעלייה בתשלומי ההעברה והוצאות רווחה ושיקום, ולפגיעה בלכידות החברתית בכלל החברה בישראל.

דרכי פעולה

תוכנית בשלב ניסוי בשטח

הוגנות בחינוך – לקידום מוכנות והשתתפות בעולם משתנה

פיתוח תפיסה ופרקטיקות יישומיות שיקדמו מוכנות של תלמידים מרקע מגוון להתמודדות, השתתפות ומעורבות בעולם משתנה, באמצעות קבוצת פיתוח משותפת הכוללת גורמי שטח, מטה ואקדמיה. הצורך מערכת החינוך בישראל היא אחת ממערכות החינוך הלא שוויוניות במערב. נתונים רבים מצביעים על היעדר מיצוי פוטנציאל של התלמידים ועל פערי הישגים גדולים ומתרחבים בין תלמידים על בסיס רקע סוציואקונומי. […]

תוכנית אחרי הטמעה

יתד

בהתאם להחלטת הממשלה 2014 מיום 30.10.16, תכנית יתד, התכנית הלאומית לקידום צעירים וצעירות במצבי סיכון, שמה לה למטרה לסייע לצעירים אלה לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהשתלב ולתרום לחברה ולקהילה, תוך השגת עתיד בטוח ברמה האישית, המשפחתית והתעסוקתית. לשם כך, תפעל התכנית לפיתוח וביסוס מערך בין-משרדי ובין-מגזרי של שירותים ותשתיות תומכות, הפועלים בשיתוף פועלה להשגת […]

תוכנית בשלב הפצה

מוטב יחדיו

תכנית מוטב יחדיו שואפת לחולל שינוי משמעותי, ארוך טווח בשכונות ובכיסי מצוקה תוך שימוש במנוף של ילדים ונוער לרתימת הכוחות הפנימיים והחיצוניים בשכונה, בעיר ובממשלה. ההתמקדות בשכבת הילדים והנוער נועדה לשנות לא רק את עתידם של אלה, אלא גם להקרין על היבטים אחרים מתוך אמונה בכוחם של התושבים לחולל שינוי. הצורך המצוקה בשכונות מצוקה בפריפריה […]

תוכנית בשלב הפצה

1000 הימים הראשונים בחברה הבדואית בנגב

קידום התפתחות מיטבית: קוגניטיבית, רגשית-חברתית ופיזיולוגית של כלל התינוקות והפעוטות בחברה הבדואית בנגב. הצורך הגיל הרך, כידוע, הוא תקופה קריטית בהתפתחותו של כל ילד ומשפיע על מהלך חייו שלו ושל משפחתו. אולם תשתיות חינוך-טיפול, בריאות ורווחה מתקשות לעמוד בשיעור הפריון בחברה הבדואית, העומד על 5.45. שיעור ההשתתפות במסגרות המפוקחות על ידי המדינה מגיע לכ-5% מכלל הפעוטות והתינוקות […]

תוכנית בשלב הפצה

יישובים במיקוד

מטרת התכנית לסייע למערכת החינוך היישובית לשפר את התוצאות החינוכיות של התלמידים, לשכלל מיומנויות אישיות וחברתיות ולפתח תחושת מסוגלות אישית ובכך לקדם את הפוטנציאל שלהם למוביליות חברתית. התכנית נועדה להעשיר את סל הכלים העומד לרשות כל ילד להשתלבות מיטבית בחברה הישראלית, לרבות בשוק התעסוקה, להגביר את הכרת ההורים והילדים בקשר שבין פנאי משמעותי לכישורי חיים […]

תוכנית בשלב הפצה

סנאד

התכנית מהווה מטרייה למספר פעולות, שמטרתן הכוללת לטייב את העשייה החינוכית של מורים בבתי הספר הערביים במדינת ישראל, לטובת צמצום פערים לימודיים וחברתיים של התלמידים. זאת, על ידי פיתוח שיטות עבודה ותהליכי התמקצעות של המורים ההולמים את פרופיל האוכלוסייה הערבית, שאותה הם משרתים, מתבסס על השיטה החינוכית הפסיכו-חברתית. הצורך מאז הקמת המדינה ועד היום קיימים […]

פוסטים מהשטח

כל הצלחה אישית של משתתפי התוכניות והפיילוטים שלנו היא עולם ומלואו. מוזמנים להכיר את הסיפורים מאחורי המספרים.

פריטי ידע קשורים

אומנה הלכה ומעשה: זיהוי איתותי מצוקה באומנה

חוברת זו ואחרות בסדרה, הן הפירות של תהליך הלמידה בקבוצת למידה של ענף האומנה הכוללת את כל מפעילי האומנה בארץ ואת הפיקוח של כל אגפי משרד הרווחה העוסקים באומנה, אשר לומדת וכותבת תורה מקצועית שותפים: משרד הרווחה והשירותים החברתיים, קרן רש״י

מסמך/מצגת 2010

סיכום כנס: היבטים של למידה מרחוק בחברה הבדואית בנגב

חשיפה למגוון כלים בהם נעשה שימוש מוצלח בלמידה מרחוק, העלאת מודעות לצורך בשיתופי פעולה קהילתיים ובין משרדיים לטובת שיפור תשתיות שיקדמו למידה מרחוק ולמקומם של ההורים בקיום למידה משמעותית שותפים: משרד החינוך מחוז דרום

מסמך/מצגת 2020

סטארטר: מדריך למעסיקים ביישום תכנית הכשרה בחניכות

מדריך זה מיועד לתת לעסקים כלים שיסייעו להם להוציא לפועל תכניות הכשרה בחניכות (Apprenticeship) לעובדים חדשים ו/או קיימים שותפים: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מסמך/מצגת 2019

עיקרי דו"ח טאליס לבחינת איכות מסגרות חינוך-טיפול עד גיל 3

ארגון ה-OECD מפרסם בימים אלה את דו"ח מחקר טאליס (TALIS), לבחינת איכות מסגרות חינוך-טיפול עד גיל 3 בארבע מדינות: ישראל, גרמניה, נורבגיה ודנמרק. זאת, במסגרת סקר טאליס 2018 להוראה ולמידה בגיל הרך . הסקר השלם מתייחס לאיכות מסגרות לילדים בגילי לידה עד 3, ומסגרות קדם-יסודי לילדים בגילי 3-6. מדובר במאמץ בין-לאומי ראשון מסוגו בעולם, בהתייחסות למסגרות […]

מסמך/מצגת 2020