מדדי המצב הקיים
39%
הוא הפער בהכנסה בין המרכז לפריפריה
עבור שכירים ועצמאיים יחד
26%
הפער בשיעור בעלי השכלה
על-תיכונית ואקדמית בין הפריפריה למרכז
31%
פער במדד העוני הרב-ממדי
(עוני, בריאות ודיור) בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל
האתגר
ילדים, בני נוער, צעירים ומשפחות בחברה הערבית ובפריפריה הגיאו-חברתית בישראל מתמודדים עם מיעוט אפשרויות והזדמנויות לממש את יכולותיהם ושאיפותיהם האישיות, הן בתקופת חייהם והן בראייה רב-דורית בהשוואה למקביליהם בחברה היהודית וביישובים הלא פריפריאליים.
שווה לדעת
מוביליות חברתית היא היכולת של האדם לשנות את מעמדו על הסולם (ריבוד) החברתי במהלך חייו או ביחס לזה של הוריו. קיים קשר סיבתי הדדי חזק בין מוביליות נמוכה לבין אי שוויון גבוה.
מוביליות תורמת לאיכות החיים של הפרט. היעדר מוביליות חברתית הוא אחד הגורמים המרכזיים לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה והפריון במשק הישראלי בכללותו, לעלייה בתשלומי ההעברה והוצאות רווחה ושיקום, ולפגיעה בלכידות החברתית בכלל החברה בישראל.
דרכי פעולה
הוגנות בחינוך – לקידום מוכנות והשתתפות בעולם משתנה
פיתוח תפיסה ופרקטיקות יישומיות שיקדמו מוכנות של תלמידים מרקע מגוון להתמודדות, השתתפות ומעורבות בעולם משתנה, באמצעות קבוצת פיתוח משותפת הכוללת גורמי שטח, מטה ואקדמיה. הצורך מערכת החינוך בישראל היא אחת ממערכות החינוך הלא שוויוניות במערב. נתונים רבים מצביעים על היעדר מיצוי פוטנציאל של התלמידים ועל פערי הישגים גדולים ומתרחבים בין תלמידים על בסיס רקע סוציואקונומי. […]
יתד
בהתאם להחלטת הממשלה 2014 מיום 30.10.16, תכנית יתד, התכנית הלאומית לקידום צעירים וצעירות במצבי סיכון, שמה לה למטרה לסייע לצעירים אלה לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהשתלב ולתרום לחברה ולקהילה, תוך השגת עתיד בטוח ברמה האישית, המשפחתית והתעסוקתית. לשם כך, תפעל התכנית לפיתוח וביסוס מערך בין-משרדי ובין-מגזרי של שירותים ותשתיות תומכות, הפועלים בשיתוף פועלה להשגת […]
מוטב יחדיו
תכנית מוטב יחדיו שואפת לחולל שינוי משמעותי, ארוך טווח בשכונות ובכיסי מצוקה תוך שימוש במנוף של ילדים ונוער לרתימת הכוחות הפנימיים והחיצוניים בשכונה, בעיר ובממשלה. ההתמקדות בשכבת הילדים והנוער נועדה לשנות לא רק את עתידם של אלה, אלא גם להקרין על היבטים אחרים מתוך אמונה בכוחם של התושבים לחולל שינוי. הצורך המצוקה בשכונות מצוקה בפריפריה […]
1000 הימים הראשונים בחברה הבדואית בנגב
קידום התפתחות מיטבית: קוגניטיבית, רגשית-חברתית ופיזיולוגית של כלל התינוקות והפעוטות בחברה הבדואית בנגב. הצורך הגיל הרך, כידוע, הוא תקופה קריטית בהתפתחותו של כל ילד ומשפיע על מהלך חייו שלו ושל משפחתו. אולם תשתיות חינוך-טיפול, בריאות ורווחה מתקשות לעמוד בשיעור הפריון בחברה הבדואית, העומד על 5.45. שיעור ההשתתפות במסגרות המפוקחות על ידי המדינה מגיע לכ-5% מכלל הפעוטות והתינוקות […]
יישובים במיקוד
מטרת התכנית לסייע למערכת החינוך היישובית לשפר את התוצאות החינוכיות של התלמידים, לשכלל מיומנויות אישיות וחברתיות ולפתח תחושת מסוגלות אישית ובכך לקדם את הפוטנציאל שלהם למוביליות חברתית. התכנית נועדה להעשיר את סל הכלים העומד לרשות כל ילד להשתלבות מיטבית בחברה הישראלית, לרבות בשוק התעסוקה, להגביר את הכרת ההורים והילדים בקשר שבין פנאי משמעותי לכישורי חיים […]
סנאד
התכנית מהווה מטרייה למספר פעולות, שמטרתן הכוללת לטייב את העשייה החינוכית של מורים בבתי הספר הערביים במדינת ישראל, לטובת צמצום פערים לימודיים וחברתיים של התלמידים. זאת, על ידי פיתוח שיטות עבודה ותהליכי התמקצעות של המורים ההולמים את פרופיל האוכלוסייה הערבית, שאותה הם משרתים, מתבסס על השיטה החינוכית הפסיכו-חברתית. הצורך מאז הקמת המדינה ועד היום קיימים […]
פריטי ידע קשורים
בראש אחר: מחקר הערכה שנה שלישית 2011-2012
מטרותיו של מחקר זה הן לבחון את השפעת התכנית בראש אחר על ההיערכות היישובית כלפי נוער בסיכון ולבדוק את הטמעת התכנית בישוב וברמה הארצית והסיכויים להתקיימותה לאורך זמן. כמו כן, מבקש המחקר לברר את העקרונות לפיהם פועלת התכנית ואת הקשיים בהם נתקלים משתתפי התכנית שותפים: הפדרציה היהודית של פילדלפיה
מדריך לשילוב ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער
מדריך זה הופק במסגרת התכנית להשתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות הנוער. המדריך משקף ידע וניסיון שהצטבר במשך השנים בתנועות הנוער וכולל גם המלצות לפעולה שותפים: משרד החינוך, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המוסד לביטוח לאומי, מועצת תנועות הנוער, קרן שלם
לגדול בתוך קשר: חינוך פסיכודינמי במרחב בית הספר
המאמרים שבספר מחברים בין השדה לאקדמיה וממשיגים את הידע הנוצר בעבודה בבתי הספר. מטרתם להגביר את המודעות של אנשי החינוך המתמודדים יום-יום עם חוויות מאתגרות ומתסכלות, ולהרחיב את יכולת ההתבוננות של כל אחד על הקושי והמצוקה ממקום של חמלה שותפים: משרד החינוך
איתור ילדים נפגעי התעללות והזנחה: מבוא בין תרבותי לחברה הערבית
מטרת מאמר זה היא להציג את הסיבות התרבותיות, הדתיות, ההיסטוריות, הפוליטיות והממסדיות המביאות הורים, מטפלים ומורים לנקוט גישה סמכותית ולפעמים אלימה כלפי ילדים בציבור הערבי