fbpx

קידום מוביליות - פריפריה וחברה ערבית

צמצום אי שוויון בין החברה הערבית לחברה היהודית ובין היישובים ושכונות המאופיינים במדדים סוציואקונומיים נמוכים ובמוביליות בין-דורית נמוכה, בכל תחומי החיים בחברה הישראלית.

מדדי המצב הקיים

39%

הוא הפער בהכנסה בין המרכז לפריפריה

עבור שכירים ועצמאיים יחד

26%

הפער בשיעור בעלי השכלה

על-תיכונית ואקדמית בין הפריפריה למרכז

31%

פער במדד העוני הרב-ממדי

(עוני, בריאות ודיור) בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל

האתגר

ילדים, בני נוער, צעירים ומשפחות בחברה הערבית ובפריפריה הגיאו-חברתית בישראל מתמודדים עם מיעוט אפשרויות והזדמנויות לממש את יכולותיהם ושאיפותיהם האישיות, הן בתקופת חייהם והן בראייה רב-דורית בהשוואה למקביליהם בחברה היהודית וביישובים הלא פריפריאליים.

שווה לדעת

מוביליות חברתית היא היכולת של האדם לשנות את מעמדו על הסולם (ריבוד) החברתי במהלך חייו או ביחס לזה של הוריו. קיים קשר סיבתי הדדי חזק בין מוביליות נמוכה לבין אי שוויון גבוה.

מוביליות תורמת לאיכות החיים של הפרט. היעדר מוביליות חברתית הוא אחד הגורמים המרכזיים לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה והפריון במשק הישראלי בכללותו, לעלייה בתשלומי ההעברה והוצאות רווחה ושיקום, ולפגיעה בלכידות החברתית בכלל החברה בישראל.

דרכי פעולה

תוכנית אחרי הטמעה

החינוך היוצר – רפורמה בחינוך המקצועי

החינוך היוצר הוא חלק מהמהלך לקידום השתלבות במערכות חברתיות מיטיבות בגיל הנעורים, התומך באתגר המוביליות. המטרה היא שנערים ונערות בחינוך המקצועי יהיו בעלי תפיסות ומיומנויות של יצירה והשפעה על מציאות חייהם ועל סביבתם, יפתחו את יכולותיהם וכישוריהם להשתלבות מיטבית בעולם משתנה, וכך ישפרו את סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. ברמת המערכת, המטרה היא קידום סביבה חינוכית-מקצועית יוצרת, […]

תוכנית אחרי הטמעה

שוויון הזדמנויות במערכת החינוך החרדית

תכנית זו פועלת במסגרת מהלך לקידום התמקצעות ובניית יכולות במערכות החינוך החרדיות, כחלק מאתגר המוביליות. התכנית פועלת לפיתוח מסוגלות מוסדות החינוך להעניק שוויון הזדמנות לחינוך איכותי לתלמידים המתקשים, ולשפר את סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. הצורך ישנו מחסור עמוק באנשי חינוך והוראה מיומנים במערכות החינוך החרדיות לבנים: רוב המורים הם בוגרי ישיבות גבוהות שלא למדו במוסדות להכשרת […]

תוכנית אחרי הטמעה

בתי המשפט הקהילתיים

בית המשפט הקהילתי הוא מודל חדשני, המיועד לתת כלים מגוונים להתמודדות מערכתית עם תופעת הפשיעה ועם בעיות המובילות לפשיעה. במדינת ישראל פועלים כיום שישה בתי משפט קהילתיים על פי החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2019, לאחר שהפיילוט הסתיים בהצלחה, כאשר מספר נאשמים סיימו בהצלחה הליך שיקום אינטנסיבי וממושך. בחודש נובמבר 2014  הוקם בית המשפט הקהילתי הראשון […]

תוכנית אחרי הטמעה

המהלך הרשותי

המטרה היא לפתח אקוסיסטם רשותי המסייע לקידום המוביליות החברתית-כלכלית של ילדים, נוער וצעירים ברשויות מקומיות בפריפריה החברתית-גיאוגרפית, בחברה הערבית, הבדואית והחרדית וזאת על ידי שיפור מצבם בחמשת תחומי החיים של המוביליות: חינוך והשכלה, כלכלה, בריאות, דיגיטל ושייכות. המהלך הרשותי הוא אחד משמונת המהלכים התומכים באתגר המוביליות, והוא מקודם בשותפות עם משרד הרווחה והביטחון החברתי. הצורך […]

תוכנית אחרי הטמעה

קהילה מיטיבה

מהלך קהילה מיטיבה הוא אחד משמונת המהלכים התומכים באתגר המוביליות. פיתוח תשתית ידע ותשתית הון אנושי קהילתי במטרה לחזק את המסוגלות הקולקטיבית, השייכות, אחריות וההשתתפות החברתית של אנשים החיים בקהילות לא מאורגנות, הן בפלטפורמות של סביבת המגורים והן בפלטפורמות יישוביות וארציות. כל זאת במטרה לקדם מוביליות חברתית-כלכלית ואיכות חיים טובה בעזרת הקהילה עוד על קהילה […]

תוכנית אחרי הטמעה

נושמים לרווחה במרכז עוצמה

תכנית זו פועלת כחלק מהמהלך להתמודדות עם מעברים, משברים ורווחה כלכלית של משפחות, התומך באתגר המוביליות החברתית-כלכלית. כתפיסה מקצועית לתכנית נבחרה הפרדיגמה של עבודה סוציאלית מודעת-עוני, שפיתחה פרופ’ קרומר-נבו, ונקבע כי יחידת ההתערבות המשמעותית בעבודת שירותי הרווחה ובפרט בנושא העוני, היא המשפחה כולה. לפיכך מקודמות תכניות המקיימות התערבות ברמת המשפחה וכן נעשה פיתוח מקצועי וארגוני […]

תוכנית בשלב ניסוי בשטח

הוגנות בחינוך – לקידום מוכנות והשתתפות בעולם משתנה

המהלך לקידום ההוגנות בחינוך הוא אחד משמונת המהלכים המרכזיים שמוביל ג’וינט-אשלים כחלק מאתגר המוביליות. הוא כולל פיתוח פדגוגיה ופרקטיקות יישומיות והתנסות בהן, על מנת לקדם מוכנות של תלמידים מרקע מגוון להתמודדות, השתתפות ומעורבות בעולם משתנה, לטובת קידום סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. קידום הוגנות בחינוך מתבצע באמצעות קבוצת פיתוח משותפת הכוללת גורמי שטח, מטה ואקדמיה, המפתחת ביחד […]

תוכנית אחרי הטמעה

יתד

בהתאם להחלטת הממשלה מס’ 2014 מאוקטובר 2016, תכנית יתד, התכנית הלאומית לקידום צעירים וצעירות במצבי סיכון, שמה לה למטרה לסייע לצעירים אלה לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהשתלב ולתרום לחברה ולקהילה, תוך השגת עתיד בטוח ברמה האישית, המשפחתית והתעסוקתית. לשם כך, פועלת התכנית לפיתוח וביסוס מערך בין-משרדי ובין-מגזרי של שירותים ותשתיות תומכות, הפועלים בשיתוף פעולה […]

תוכנית בשלב הפצה

1000 הימים הראשונים בחברה הבדואית בנגב

התכנית היא חלק ממהלך לקידום מוכנות ללמידה והתפתחות בריאותית בגיל הרך, ותומכת בקידום אתגר המוביליות. היא ממוקדת בקידום התפתחות מיטבית: קוגניטיבית, רגשית-חברתית ופיזיולוגית של כלל התינוקות והפעוטות בחברה הבדואית בנגב. הצורך הגיל הרך הוא תקופה קריטית בהתפתחותו של כל ילד ומשפיעה על מהלך חייו שלו ושל משפחתו ועל סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. ניתן לראות פערים בהיקף ובאיכות תשתיות […]

פוסטים מהשטח

כל הצלחה אישית של משתתפי התוכניות והפיילוטים שלנו היא עולם ומלואו. מוזמנים להכיר את הסיפורים מאחורי המספרים.

פריטי ידע קשורים

סיכום פעילות ג'וינט-אשל קורונה

ג’וינט-אשלים בימי הקורונה: דו”ח סיכום פעילות שנתי

הדו”ח שלפניכם מסכם את עיקרי הפעילות של ג’וינט-אשלים בין החודשים מרץ 2020 – פברואר 2021: התגובה שלנו לקורונה; ניתוח השפעות, טרנדים ומשמעויות בראי מוביליות; ועוגנים ארגוניים, עקרונות מנחים והשלכות על העשייה. תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות

מסמך/מצגת 2021
בתי המשפט הקהילתיים: דוח פעילות לשנת המשפט תשע"ט

בתי המשפט הקהילתיים: דוח פעילות לשנת המשפט תשע”ט

הדוח נועד לתאר ולסכם את התקדמות התוכנית בשנה החולפת ולציין את המגמות, ההישגים והאירועים העיקריים שהתרחשו במשך השנה שותפים: משרד המשפטים, מערכת בתי המשפט, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משטרת ישראל תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות

מסמך/מצגת 2019
שירותי האומנה בישראל: תהליכי שינוי ותמונת מצב

שירותי האומנה בישראל: תהליכי שינוי ותמונת מצב

בשנת 2001 החל תהליך הפרטה חלקית של ענף האומנה. מטרת המחקר המרכזית היתה לספק מידע על אופן הפעלת שירותי האומנה על ידי הארגונים המפעילים, כבסיס לשיפור השירות והמענים הניתנים במסגרתו. מטרה נוספת של המחקר הייתה לבחון את דפוסי השימוש בשירותי האומנה בשנים 2000-2012 שותפים: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, סנדלר אנני תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, […]

מסמך/מצגת 2014
יש עם מי לדבר: מרטין ז'ורבלוב

יש עם מי לדבר: מרטין ז’ורבלוב

סרטון המציג סיפור אישי של משתמש תקשורת תומכת וחליפית (תת”ח) במסגרת התכנית להנגשת חקירה והעדה לאנשים עם מוגבלות תקשורתית מורכבת שותפים: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מכון חרוב, אייזק ישראל, משרד המשפטים, משרד החינוך, המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות

וידאו 2016
דילוג לתוכן