מדדי המצב הקיים
39%
הוא הפער בהכנסה בין המרכז לפריפריה
עבור שכירים ועצמאיים יחד
26%
הפער בשיעור בעלי השכלה
על-תיכונית ואקדמית בין הפריפריה למרכז
31%
פער במדד העוני הרב-ממדי
(עוני, בריאות ודיור) בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל
האתגר
הדור הצעיר בישראל, עתיד החברה הישראלית זקוק לתמיכה היום יותר מתמיד. אירועי המלחמה והשלכותיה החריפו את מצבן של ילדים ומשפחות בקרב האוכלוסיות הפגיעות בחברה, ואף הביאו להרחבת מעגל העוני והסיכון בישראל. ילדים, נוער וצעירים רבים מתמודדים עם משברים רגשיים, חינוכיים וכלכליים על רקע חוויות המלחמה, פגיעה בתשתיות וגישה מוגבלת לשירותים חיוניים. בתוך מציאות זו אנו פועלים לשיקום וצמיחה של הדור הצעיר של ישראל, ויצירת הזדמנויות לצמצום פערים וקידום מוביליות חברתית-כלכלית.
שווה לדעת
מוביליות חברתית היא היכולת של האדם לשנות את מעמדו על הסולם (ריבוד) החברתי במהלך חייו או ביחס לזה של הוריו. קיים קשר סיבתי הדדי חזק בין מוביליות נמוכה לבין אי שוויון גבוה.
מוביליות תורמת לאיכות החיים של הפרט. היעדר מוביליות חברתית הוא אחד הגורמים המרכזיים לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה והפריון במשק הישראלי בכללותו, לעלייה בתשלומי ההעברה והוצאות רווחה ושיקום, ולפגיעה בלכידות החברתית בכלל החברה בישראל.
דרכי פעולה
תרפיה בחיבוקי עבור ילדים שנפגעו בעקבות המלחמה
ילדים רבים ברחבי העולם נחשפים במהלך ילדותם לחוויות טראומטיות בין אם עקב מלחמות, אסונות טבע או מצבי דחק קשים אחרים. לא תמיד קל ופשוט לילדים לבטא את עצמם ואת הקושי ולעבד באופן אקטיבי את החוויה הטראומטית. בעוד לטראומה תסמינים רבים ומגוונים בקרב ילדים, בהם התקפי זעם, השתתקות או התכנסות פנימה – הם כולם מקשים על […]
החינוך היוצר – רפורמה בחינוך המקצועי
החינוך היוצר הוא חלק מהמהלך לקידום השתלבות במערכות חברתיות מיטיבות בגיל הנעורים, התומך באתגר המוביליות. המטרה היא שנערים ונערות בחינוך המקצועי יהיו בעלי תפיסות ומיומנויות של יצירה והשפעה על מציאות חייהם ועל סביבתם, יפתחו את יכולותיהם וכישוריהם להשתלבות מיטבית בעולם משתנה, וכך ישפרו את סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. ברמת המערכת, המטרה היא קידום סביבה חינוכית-מקצועית יוצרת, […]
גדל – צמצום פערים במערכת החינוך החרדית לבנים
תכנית זו פועלת במסגרת מהלך לקידום התמקצעות ובניית יכולות במערכות החינוך החרדיות, כחלק מאתגר המוביליות. התכנית פועלת לפיתוח מסוגלות מוסדות החינוך להעניק שוויון הזדמנות לחינוך איכותי לתלמידים המתקשים, ולשפר את סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. הצורך ישנו מחסור עמוק באנשי חינוך והוראה מיומנים במערכות החינוך החרדיות לבנים: רוב המורים הם בוגרי ישיבות גבוהות שלא למדו במוסדות להכשרת […]
בתי המשפט הקהילתיים
בית המשפט הקהילתי הוא מודל חדשני, המיועד לתת כלים מגוונים להתמודדות מערכתית עם תופעת הפשיעה ועם בעיות המובילות לפשיעה. במדינת ישראל פועלים כיום שישה בתי משפט קהילתיים על פי החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2019, לאחר שהפיילוט הסתיים בהצלחה, כאשר מספר נאשמים סיימו בהצלחה הליך שיקום אינטנסיבי וממושך. בחודש נובמבר 2014 הוקם בית המשפט הקהילתי הראשון […]
המהלך הרשותי
המטרה היא לפתח אקוסיסטם רשותי המסייע לקידום המוביליות החברתית-כלכלית של ילדים, נוער וצעירים ברשויות מקומיות בפריפריה החברתית-גיאוגרפית, בחברה הערבית, הבדואית והחרדית וזאת על ידי שיפור מצבם בחמשת תחומי החיים של המוביליות: חינוך והשכלה, כלכלה, בריאות, דיגיטל ושייכות. המהלך הרשותי הוא אחד משמונת המהלכים התומכים באתגר המוביליות, והוא מקודם בשותפות עם משרד הרווחה והביטחון החברתי. להיכרות […]
קהילה מיטיבה
מהלך קהילה מיטיבה הוא אחד משמונת המהלכים התומכים באתגר המוביליות. פיתוח תשתית ידע ותשתית הון אנושי קהילתי במטרה לחזק את המסוגלות הקולקטיבית, השייכות, אחריות וההשתתפות החברתית של אנשים החיים בקהילות לא מאורגנות, הן בפלטפורמות של סביבת המגורים והן בפלטפורמות יישוביות וארציות. כל זאת במטרה לקדם מוביליות חברתית-כלכלית ואיכות חיים טובה בעזרת הקהילה עוד על קהילה […]
נושמים לרווחה במרכז עוצמה
תכנית זו פועלת כחלק מהמהלך להתמודדות עם מעברים, משברים ורווחה כלכלית של משפחות, התומך באתגר המוביליות החברתית-כלכלית. כתפיסה מקצועית לתכנית נבחרה הפרדיגמה של עבודה סוציאלית מודעת-עוני, שפיתחה פרופ’ קרומר-נבו, ונקבע כי יחידת ההתערבות המשמעותית בעבודת שירותי הרווחה ובפרט בנושא העוני, היא המשפחה כולה. לפיכך מקודמות תכניות המקיימות התערבות ברמת המשפחה וכן נעשה פיתוח מקצועי וארגוני […]
הוגנות בחינוך – לקידום מוכנות והשתתפות בעולם משתנה
המהלך לקידום ההוגנות בחינוך הוא אחד משמונת המהלכים המרכזיים שמוביל ג’וינט-אשלים כחלק מאתגר המוביליות. הוא כולל פיתוח פדגוגיה ופרקטיקות יישומיות והתנסות בהן, על מנת לקדם מוכנות של תלמידים מרקע מגוון להתמודדות, השתתפות ומעורבות בעולם משתנה, לטובת קידום סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. קידום הוגנות בחינוך מתבצע באמצעות קבוצת פיתוח משותפת הכוללת גורמי שטח, מטה ואקדמיה, המפתחת ביחד […]
יתד
בהתאם להחלטת הממשלה מס’ 2014 מאוקטובר 2016, תכנית יתד, התכנית הלאומית לקידום צעירים וצעירות במצבי סיכון, שמה לה למטרה לסייע לצעירים אלה לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהשתלב ולתרום לחברה ולקהילה, תוך השגת עתיד בטוח ברמה האישית, המשפחתית והתעסוקתית. לשם כך, פועלת התכנית לפיתוח וביסוס מערך בין-משרדי ובין-מגזרי של שירותים ותשתיות תומכות, הפועלים בשיתוף פעולה […]
1000 הימים הראשונים בחברה הבדואית בנגב
התכנית היא חלק ממהלך לקידום מוכנות ללמידה והתפתחות בריאותית בגיל הרך, ותומכת בקידום אתגר המוביליות. היא ממוקדת בקידום התפתחות מיטבית: קוגניטיבית, רגשית-חברתית ופיזיולוגית של כלל התינוקות והפעוטות בחברה הבדואית בנגב. הצורך הגיל הרך הוא תקופה קריטית בהתפתחותו של כל ילד ומשפיעה על מהלך חייו שלו ושל משפחתו ועל סיכוייהם למוביליות חברתית-כלכלית. ניתן לראות פערים בהיקף ובאיכות תשתיות […]
פריטי ידע קשורים
‘כלים למחר’: דו״ח הערכת יוזמה לקידום בני נוער יוצאי קווקז בבאר שבע
מחקר זה מסכם את השנה החמישית לפעולת היוזמה. בשנים קודמות נאספו נתונים על יוצאי קווקז שלמדו בבתי הספר שהשתתפו ביוזמה וכן הוערכה פעילות מוקדי הנוער. מטרתו בשנה הנוכחית היא לסכם את התפתחות היוזמה והשפעתה על ההיערכות העירונית כלפי בני נוער יוצאי קווקז שותפים: פדרציית ניו יורק תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות
לגדול בתוך קשר
פורסם בכתב העת “הד החינוך”. במאמר זה מוצגת בקצרה הפדגוגיה הפסיכודינמית המשלבת בין פסיכואנליזה לחינוך כמענה לאתגרי החינוך תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות
איתור ילדים בסיכון: חוברת הדרכה
חוברת זו מופנית לאנשי מקצוע הנמצאים בקשר יום יומי עם ילדים. בחוברת תיאורים של הסימנים השונים באמצעותם הילדים מאותתים שהם חווים התעללות או הזנחה, כדי שניתן יהיה לזהות את מצוקתם ולפנות לגורמים המתאימים שותפים: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות
דגמים של מצוינות בולטת בשותפויות בין בית ספר מיוחד לבין בית ספר רגיל: חקירה על בסיס הספרות והעשייה
מטרת העל של המחקר הנוכחי היא לעזור בבניית תכנית פעולה לקידום הרעיון של קמפוס משולב. המחקר כולל ניתוח מידע מספרות העיון והמחקר מן העולם וניתוח מידע שנאסף מבתי ספר בישראל שותפים: משרד החינוך תגיות: ג’וינט אשלים, אשלים, מוביליות