“החלום שלי היה שיהיה לי גן כמו שצריך” מספרת ראד’ה, מנהלת אשכול גנים באל-קסום בנגב. “אי אפשר לתאר מה היה כאן לפני שנכנסה התכנית איכות החינוך לכאן, ממצב שהייתה כאן שממה אמיתית – היום יש חצר מסודרת, חדרים, מיזוג, יש לנו כאן תאטרון סיפור, פעילויות ספורט לילדים, השתלמויות לצוות הגננות והסייעות ואפילו פעילויות עם ההורים, דברים שלא היו כאן קודם”.

בעבר בחברה הבדואית לא הייתה מסורת של הגעה לגנים בגיל הרך, אימהות נשארו עם הפעוטות בבית עד גיל 3, 4 אפילו 5. היום המצב השתנה מאוד, אין לנו מספיק מקום להכיל את כל הילדים. זה קורה כיוון שיש מהפכה בחיים של האישה הבדואית, היא מתקדמת, היא לומדת. אנחנו רואים את זה אפילו כאן, לפני שנים בודדות לא הייתי מצליחה למצוא גננות ממלאות מקום, היום יש לי צוות מלא ומקצועי. נשים שאוהבות את המקצוע ומרגישות מחויבות לתפקיד ולמקום.

תכנית איכות החינוך בשיתוף האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, מבקשת לקדם מוביליות חברתית של ילדים דוברי ערבית בגיל הרך, בגילאי 3-6 ולצמצם פערים בחינוך ע״י שיפור איכות האינטראקציות סביב הילד (צוות חינוכי, הורים, ילדים), שיפור איכות הלמידה וההוראה ע״י ערכות למידה פדגוגיות מותאמות הכשרות והדרכה, ושיפור תשתית הסביבה החינוכית בגן. התכנית פועלת כפיילוט בחברה הבדואית בחמש השנים האחרונות, במועצה אזורית נווה מדבר, מועצה אזורית אל קסום ובעיר רהט.

ראד’ה אמא לשמונה ילדים, עושה בכל בוקר דרך ארוכה מרהט לאשכול בשש השני, “אני חולמת שאשכול הגנים שלי ימשיך לצמוח ולהתקדם, שהצוות ימשיך לקבל העשרות, יתקדם, שהילדים יהיו שמחים והכי חשוב לי ליצור מצב שבו האשכול משפיע על הסביבה, על הקהילה. ההצגות, השירים, העבודה של השפה – שיצאו החוצה גם אל מחוץ לאשכול.