fbpx

“כשמיכל מגיעה לכאן היא מכניסה אור לבית” הכירו את רחל פליגלמן, שמשתתפת בתכנית סל”ב-סל לניצול בבית

לרגל יום השואה אנחנו משתפים את סיפורה של רחל פליגלמן, בת ה-93 מחדרה. בחמש שנים האחרונות היא משתתפת בתוכנית סל”ב (סל לניצול בבית) שבמסגרתה מספקים סל פעילויות לניצולים שמרותקים לביתם, המופעלים על ידי מתנדבים ו/או אנשי מקצוע בבית הניצול.

"אור בתוך הבית". רחל פליגמן ומיכל בורדני

"אור בתוך הבית". רחל פליגמן ומיכל בורדני

“איבדתי את הורי ושתיים מאחיותיי מול העיניים. נשארתי עם אחותי הגדולה ממני בשנתיים, ויחד התחבאנו ביערות. סבלנו מרעב קשה מאוד, היו רגעים שאמרתי לחיה – אני רק רוצה למות. אני לא יודעת איך הצלחתי לשרוד.”
.
רחל פליגלמן בת ה- 93, במקור מרפאלובקה אוקראינה, התנדנדה בין החיים לבין המוות לאורך כל תקופת המלחמה. באפיסת כוחות וכנגד כל הסיכויים רחל ואחותה חיה ניצלו.
כבר 70 שנה שרחל מתגוררת בחדרה, שם הקימה משפחה לתפארת מדינת ישראל – 2 ילדות, 3 נכדים ו-5 נינים וחיה חיים מלאים ומעוררי השראה.
בשנים האחרונות חלה הדרדרות במצבה הבריאותי של רחל, כזו שמאפשרת לה פחות ופחות לצאת מסביבת ביתה, ולעסוק בפעילויות בהן לקחה חלק בעבר.
.
בחמש שנים האחרונות היא משתתפת בתוכנית סל”ב (סל לניצול בבית). במסגרת התוכנית מספקים סל פעילויות לניצולים שהם מרותקים לביתם. (דוגמת – מפגשים חברתיים, לימוד על טאבלטים, התעמלות, ריפוי בעסוק ועוד) המופעל על ידי מתנדבים ו/או אנשי מקצוע בבית הניצול.
בכל יום ראשון ב-5 שנים האחרונות מיכל ברדוני מגיעה אל רחל, ומה שהחל כמפגש לצורך התנדבות הפך לחברות אמיצה. יחד הן יושבות, מדברות וחוות יחד שלל חוויות ופעילויות. רחל עטופה בילדיה, נכדיה וניניה והחברות עם מיכל מרחיבה את ליבה.
.
כיום חיים ביננו כ- 150,600 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה, 94.4% מהם בני למעלה מ-80. 21% מהם, כ-32 אלף איש, עברו את גיל 90, ולמעלה מ-1,100 חצו את גיל 100. מנתוני הרשות לזכויות ניצולי השואה עולה עוד, כי בשנה האחרונה הלכו לעולמם 15,193 ניצולים. אוכלוסיית ניצולי השואה מזדקנת מאוד ומתמודדת עם אתגרים של מרותקות לבית.
כ- 700 ניצולים מקבלים שירות במסגרת תכנית סל”ב המופעלת על ידי ג’וינט-אשל ב-11 רשויות מקומיות, בנוסף ל- 45 רשויות מקומיות ברחבי המדינה, שמשרד הרווחה מיישם ומטמיע.
.
אוכלוסיית ניצולי השואה מזדקנת ומתמעטת. זוהי הזדמנות שלא תחזור לשהות במחיצתם של האנשים ששרדו את הנורא מכל. אם אתם רוצם לקחת חלק בתוכנית, פנו לרשות המקומית באזור מגוריכם ובררו האם היא לוקחת חלק בתוכנית.
דילוג לתוכן
Send this to a friend