fbpx

תכנית “מעונות יום ירוקים בחברה הבדואית” יוצאת לדרך

טקס ההשקה של המיזם להפיכת מעונות היום בחברה הבדואית למעונות ירוקים התקיים בעיר רהט. לפרויקט שותפים: חברת נטפים, ג’וינט-ישראל אשלים, רשת מעונות היום “התחלה חכמה”, והחברה למתנ”סים הארצית.

טקס ברהט מעונות ירוקים

לגדול יותר עם פחות: חונכים מעון יום ירוק ברהט (צילום: באדיבות החברה למתנ"סים הארצית)

תכנית “מעונות יום ירוקים בחברה הבדואית” יצאה לדרכה. טקס השקת התכנית התקיים בעיר רהט בהשתתפות: פאיז אבו סהיבאן, ראש עיריית רהט, ד”ר אריאל לוי, מנכ”ל ג’וינט אשלים, טל בסכס, מנכ”ל החברה למתנ”סים, רבקה פישמן, מנהלת רשת מעונות היום “התחלה חכמה” הפועלת במתנ”סים, והגר קוסטיאנובסקי, מנהלת אחריות תאגידית בחברת נטפים.

מדובר במיזם חינוכי-חברתי-סביבתי ראשון מסוגו, שמטרתו להעלות את המודעות לערכי הטבע והקיימות ולהפוך את מעונות היום בחברה הבדואית לירוקים ב-3 היבטים עיקריים: הכשרת הצוותים במעונות לחינוך סביבתי והתנהלות ירוקה, חיבור הורי הילדים לנושאים הסביבתיים, ומהפן הפיזי – הקמת קירות ירוקים ושתילת צמחים ופרחים על מנת להפוך את חצר הגן לנאה יותר וירוקה יותר.

בפרויקט שותפים חברת נטפים, ג’וינט-ישראל אשלים, החברה למתנ”סים הארצית ורשת מעונות היום “התחלה חכמה” הפועלת במסגרתה. הכשרת הצוותים החינוכיים נעשית ע”י אנשי החברה להגנת הטבע, במימון חברת נטפים. עובדי נטפים מתנדבים גם בגינון החצרות והקמת הקירות הירוקים במעונות היום.

“נטפים מובילה את נושא הקיימות,” אמרה הגר קוסטיאנובסקי, “ואנו שמחים לקדם יחד עם שותפינו פרויקט היוצר שינוי והשפעה עמוקה על החברה ועל הסביבה. התנהלות סביבתית היא תוצר של חינוך, מודעות, הרגלים יומיומיים, וסביבה ירוקה. חשוב להטמיע את החינוך הסביבתי כבר מגיל הגן כי ילדים שגדלים בסביבה ירוקה, יחד עם ההורים, הצוות החינוכי והקהילה יאפשרו לכולנו עתיד סביבתי טוב יותר”.

לדברי ראש העיר פאיז אבו סהיבאן: “רהט היא עיר של ילדים, עם מערכת חינוך גדולה המונה כ-25,000 תלמידים. אני גאה בשותפות ובדרך שאנו עושים למען הילדים ובני הנוער ברהט במטרה לחזק את השייכות, ההערכה והאחריות שלהם למקום ולקהילה ואני מאמין כי תמיכה וחינוך לקיימות מגיל צעיר, יבטיח את המשך קיומה גם בדורות הבאים.”

בשלב הראשון תתמקד התכנית בעשרה מעונות יום: ארבעה בעיר רהט, שלושה בתל שבע, ומעון אחד בכל אחד משלושת הישובים: שגב שלום, חורה ולקיה. מדובר בפיילוט הצפוי להתרחב לכלל מעונות היום אותם מפעילה החברה למתנ”סים בחברה הבדואית בנגב.

שתילה משותפת עם ראש העיר

טל בסכס מהחברה למתנ”סים הוסיף כי “חינוך לקיימות ושמירה על הסביבה כבר בגיל הרך הוא חלק מהיוזמות החשובות שאנו מובילים בחברה למתנ”סים, כחלק מהייעוד שלנו בשמירה על זהות ושייכות של הפרט בקהילה. כארגון היחיד בארץ שמנהל מעונות יום בחברה הבדואית, אנו מאמינים כי המשפחות הצעירות מהוות נכס של ממש, והן אלו שיחוללו את השינוי האמיתי בכל קהילה, ובוודאי ברהט שהיא עיר צעירה מאוד. אנו משקיעים משאבים רבים בפדגוגיה וחינוך לערכים, וככל שנמשיך להעמיק ולפתח את השותפויות בתחום הקיימות, כך נפעל לעתיד טוב יותר עבור הדור הבא ועבור הטבע והסביבה.”

ד”ר אריאל לוי מהג’וינט: “המחקר הבינלאומי מראה כי השקעה בגיל הרך היא ההשקעה הטובה והמניבה ביותר, שמקדמת מוביליות חברתית-כלכלית. בחברה הבדואית בנגב חיים 51,000 ילדים בגילאי לידה עד שש, שהם כרבע מכלל הקהילה. השקעה בילדים הללו היא בגדר השקעה במרחב הנגב כולו. לכן, עבורנו זוהי הזדמנות להשקיע בחברה הבדואית ולקדם מוביליות חברתית-כלכלית”.

דילוג לתוכן
Send this to a friend