fbpx

כלי דיגיטלי חדשני יבצע הערכה לרמת לחץ וחרדה באוכלוסייה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר

שאלון דיגיטלי מקצועי שנוסח על ידי אנשי מקצוע ממשרדי הרווחה והבריאות יסייע באבחון עצמי של מצוקות של לחץ וחרדה. בסיום השאלון מקבלים המשתתפים המלצות לטיפול וסיוע

הערכה לרמת לחץ

משרד הרווחה והביטחון החברתי, ארגון הג׳וינט ועמותת הילמה חברו ליוזמה משותפת של פיתוח שאלון דיגיטלי ראשון מסוגו לסיוע באבחון עצמי והערכה ראשונית. של מצבי לחץ וחרדה. השאלון נוסח ותוקף על ידי אנשי המקצוע במשרדי הבריאות והרווחה והביחון החברתי ומשרד הבריאות.

לאור ריבוי המקרים של אזרחים שסובלים ממצוקה רגשית ונפשית יזם המשרד כלי דיגיטלי ייחודי, נגיש ופשוט אשר נותן הערכה ראשונית של מצבי לחץ וחרדה ועוצמתם ומפנה למענים מתאימים בהתאם. הכלי נועד לסייע באיתור מצוקות בשלב מוקדם ככל האפשר.

מדובר בשאלון דיגיטלי מקצועי, רשמי של המדינה פרי שיתוף פעולה בין משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הבריאות, עמותת Hilma, הג’וינט ומערך הדיגיטל הלאומי. השאלון נוסח על ידי אנשי מקצוע בתחומי הרווחה והבריאות ומתבסס על שאלונים מקצועיים קודמים. השאלות עברו התאמה לאירועי ה-7 באוקטובר כך שיתייחסו באופן ספציפי וייחודי, גם, לשלל האירועים שקרו החל מאותה השבת.

חשוב לציין, כי השאלון אינו מיועד רק לאלה שחוו טראומה ישירה, אלא שהוא פותח ונוסח כך שיתאים לכלל האוכלוסייה.

הרעיון לגיבוש הכלי הייחודי עלה עקב ניסיון טוב מפיתוח כלים מקוונים דומים בעבר, במיוחד בתקופת הקורונה, במסגרת שיתופי פעולה בין-מגזריים ובין-משרדיים- סביב זיהוי מצבי סיכון ואלימות בין-זוגית, כלי להערכת סיכון אובדני, כלי איתותים לזיהוי מצבי סכנה בקרב ילדים, ונמצא כי כלים אלה נמצאים בשימוש נרחב ומסייעים לאנשים רבים.

את השאלון יכול למלא כל אדם מעל גיל 16 באופן אנונימי לחלוטין ואינו מצריך מסירה של פרטים מזהים. השאלות בשאלון מתייחסות למידת החשיפה של האדם לאירועים קשים או לחוויות טראומטיות – בהקשר ישיר של המלחמה שפרצה ב7 באוקטובר או בשל אירוע טראומטי מהעבר שייתכן ומציף את האדם בימים אלה. זו תופעה מוכרת וידועה שאירועי טראומה בהווה לא פעם מעלים לעיתים זיכרונות ומציפים אירועים טראומטיים מהעבר.

לאחר מילוי כל השאלות, תתבצע הערכה ראשונית בדבר קיומם של תסמינים פוסט-טראומטיים ומצוקה נפשית (דכאון ו/או חרדה), ובנוסף מציין את רמת הפגיעה בתפקודו ביום יום. עם קבלת תוצאת ההערכה, יקבל ממלא השאלון המלצות מקצועיות שונות בהתאמה למצבו.

יודגש כי השאלון אינו מהווה תחליף להערכה מקצועית של מומחה אלא נועד לתת הערכה ראשונית ולסייע לממלאי השאלון בהפנייתם למענים מקצועיים הקיימים לפי צרכיו.

מלי אורגד, מנהלת שירות טראומה ומשבר במשרד הרווחה והביטחון החברתי: “אזרחים רבים שלא נפגעו באופן ישיר עשויים לחשוב כי הדבר לא נגע בהם אך למעשה הם מתמודדים עם רמת לחץ וחרדה כזו או אחרת המשפיעה על התפקוד היומיומי שלהם וחשוב מאוד שימלאו את השאלון עבור עצמם, על מנת שיוכלו לזהות ולקבל הערכה ראשונית על מצבם. האירועים הטראומטיים שהתרחשו בשבעה באוקטובר השפיעו על כולנו, לא רק במעגלים הראשונים של הנפגעים הישירים, אלא גם במעגלים רחבים יותר, ובעצם על כלל באוכלוסייה. באמצעות שיתוף פעולה מקצועי בינמשרדי פיתחנו כלי מקוון ראשון מסוגו שמסייע לזהות ולטפל בכך, באופן אנונימי פשוט ונגיש. אנו קוראים לכל אחד ואחת, להשתמש בכלי הדיגיטלי ולקבל את המענים המותאמים להם”.

אורי גיל, מנכ״ל ג׳וינט-אלכא: ״מצב החירום הממושך בו נמצאת ישראל מחייב את כולנו לפתרונות מהירים, יעילים ומועילים לסוגיות חברתיות רבות העולות מהשטח. אל מול הצורך האקוטי ומצב הדחק שישראלים רבים נמצאים בו, החיבור בין פתרון דיגיטלי לבין שותפות בין-מגזרית, יצר כלי ייחודי המציע לאזרח שירות טוב יותר, מותאם אישית וידידותי. כולי תקווה כי פיתוח זה יסייע בצמצום מצבי מצוקה וסכנה ויתרום לשיפור חיי כמה שיותר אנשים״.

הקישור לשאלון הדיגיטלי : https://howru.co.il/ 

דילוג לתוכן
Send this to a friend