fbpx

שירות חדש למפונים עם מוגבלות- תכנית “בתים מותאמים”

תוכנית “בתים מותאמים”, שפותחה על ידי ג’וינט- ישראל מעבר למגבלות, מסייעת לאנשים עם מוגבלות שעברו בעקבות המלחמה למקום מגורים חלופי להנגיש את סביבת המגורים הזמנית

שירות חדש למפונים עם מוגבלות- תכנית “בתים מותאמים"

מאז ה-7 באוקטובר מאות אלפי ישראלים פונו או התפנו מבתיהם לבתי מלון או לבתי מגורים חלופיים. על פי הערכות, כ-7% מהם הם אנשים עם מוגבלות שזקוקים להתאמה מחודשת של מקום מגוריהם החדש לצרכים הייחודיים שלהם.

לשם כך יצרנו  את תוכנית “בתים מותאמים” – הנגשת סביבת מגורים זמנית לאנשים עם מוגבלות שפונו מביתם. מדובר בתוכנית חדשה שקמה מתוך מודל של “בתים חכמים” ושמה דגש על ביצוע התאמות בסיוע עזרים שונים והנגשות מותאמות. למשל, מאחזים לעזרה בהתניידות בבית, הגבהות, אמצעים להפחתת רעש וציוד לטיפול עצמי. המטרה היא לאפשר עצמאות ובעיקר ביטחון לאנשים עם מוגבלות במקומם החדש.

“כל אדם יכול לחיות בקהילה, ואנחנו כחברה צריכים לספק לו את מלוא התמיכה לכך”, אומרת אורלי צבר, מנהלת התוכנית. “המלחמה פגעה בשגרת החיים של אנשים רבים ובתוכם גם אלפי אנשים עם מוגבלות. חלק מהאנשים האלה מצאו את עצמם ב-7 באוקטובר ללא הכנה מוקדמת במקום חדש מחוץ לביתם וללא הנגשה מספקת. חלק מהציוד שאיפשר להם עצמאות בביתם לא עבר איתם וחלקו לא היה רלוונטי למקום החדש. ההערכה שלנו היא שהרבה אנשים זקוקים כרגע לאמצעים שונים שיסייעו להם להשיב את עצמאותם ויקלו עליהם את התפקוד היומיומי”.

השותפים לפרויקט – הג’וינט, משרד הרווחה, משרד הבריאות, עמותת איזי שפירא וחברת Atvisor, בתמיכת הקרן המשפחתית על שם תד אריסון – מספקים לאנשים עם מוגבלות שפונו מבתיהם עזרי התאמה אישית שאינם מחייבים התקנה או שינויים מבניים. עוד מעניק הפרויקט סיוע וליווי מקצועי בתהליכי ההשאלה, הרכישה והשימוש בתחומים הבאים: רחצה וטיפול עצמי, שינה, עצמאות בבית, ביטחון ובטיחות וניהול סדר יום.

אפרת שטרן, מנכ”לית ג’וינט-ישראל מעבר למגבלות, הסבירה את מהות הפרויקט. “אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר במלחמת ‘חרבות ברזל’ היא אנשים עם מוגבלות אשר קולם נעלם ונאלם”, אומרת שטרן. “חלקם נעקרו מביתם בימי הלחימה ומתקשים למצוא במשכנם החדש והזמני מקום מונגש ומותאם לצרכיהם. תוכנית ‘בתים מותאמים’ שיזם הג’וינט יחד עם שותפיו שמה דגש חשוב על קידום חיים עצמאיים, בין היתר על ידי התאמת סביבת המגורים לאדם – כך שיוכל לממש את זכותו הטבעית להשתתפות בקהילה ובחברה. התאמת הסביבה נעשית על ידי מתן מעטפת הכוללת ליווי בתהליך הרכישה, ההשאלה, ההתקנה וההטמעה של טכנולוגיות מקדמות עצמאות וסיוע בביצוע התאמות והנגשות בדיור החלופי. כך מתאפשרת עצמאות ותחושת ביטחון רבה יותר”.

התכנית מיועדת לאנשים עם מוגבלות המוכרים על ידי מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה ו/או האגף לשיקום וניידות במשרד הבריאות.

להרשמה לשירות לחצו כאן

הכתבה המלאה פורסמה באתר שווים. לכתבה המלאה לחצו כאן

דילוג לתוכן
Send this to a friend