fbpx

הכירו: הזוכים בפרס זוסמן-ג’וינט 2020

פרס זוסמן-ג'וינט 2020

פרס זוסמן-ג'וינט 2020

מזה למעלה מעשור מוענק פרס זוסמן-ג’וינט למצויינות בתחום פיתוח השירותים החברתיים בישראל. זוסמן-ג’וינט נחשב לפרס הגדול ביותר בתחום העשייה החברתית בישראל, ומטרתו להגביר את המודעות לנושא החברתי ולהודות לאנשים המסייעים לקבוצות חלשות בחברה.

גם השנה יוענק הפרס לשלושה זוכים (כולם צוותים) אשר תרמו תרומה מיוחדת ומשמעותית למצויינות בתחום השירותים החברתיים בישראל. לכל אחד משלושת הצוותים הזוכים יוענק פרס בסכום של 25,000$.

בקטגוריית “התמודדות עם בדידות ומצוקה נפשית עקב ריחוק חברתי ובידוד”

הזוכים הם חברי צוות חלאסרטן: שירה סגל קופרמן – מנכ”לית חלאסרטן, ד”ר יפעת מור, עדי מוג’ה, סער עמית ומיכל בר דורון.

קהילת חלאסרטן היא הרשת הראשונה והיחידה מסוגה שהפכה לקהילה תומכת וקריטית עבור עשרות אלפי צעירים חולים ומחלימים מסרטן. צוות חלאסרטן, באמצעות הקהילה, יצר מענה למדד בינלאומי של מערכות הבריאות הנקרא: unmet needs – צרכים שהמערכת לא מצליחה למלא עבור מטופליה.

הצוות פועל כאקסלרטור המאפשר לחברי הקהילה לפתח, לקדם ולנהל בעצמם שורת יוזמות ובכך יצר מענה למדד הבינלאומי של unmet needs ויצר אפשרויות תעסוקה לחברי הקהילה בתוך הקהילה.

חלאסרטן הוא מיזם מבית עמותת מרכז טל שקיים כבר 4 שנים. התוכנית “חלאס קורונה” החלה במרץ 2020 , עם פרוץ מגיפת הקורונה בישראל ונמשכת מאז במשך 8 חודשים.

החדשנות של חלאסרטן היא במודל שמוצע לעולם הרפואה והבריאות בכלל- בעוד שהתפיסה הכללית היא שהמדע נמצא אצל אנשי המקצוע והם יודעים כיצד יש לנהוג בחולה, חברי קהילת חלאסרטן משנים את הפרדיגמה בכך שהם משקפים (הם בעצמם) מה נדרש עבורם (בדגש על הצרכים הפרא רפואיים) וצוות חלאסרטן, בתורו, משקף צרכים אלו למערכת במטרה שתשפר את עצמה.

חלאסרטן (צילום: מתוך האתר של חלאסרטן)
חלאסרטן (צילום: מתוך האתר של חלאסרטן)

בימים אלו, החל מפרוץ משבר הקורונה, נכתב המדריך המקצועי לצוות המטפל בצעירים חולי סרטן ובו משוקפים לראשונה בישראל כל שמונת הצרכים שאופיינו על ידי הקהילה, האופן בו יש להתייחס לצרכים אלו בשלב המחלה וכל “חוכמת המסורטנים” העולה מתוך ניטור של מאות אלפי תגובות ופוסטים מהקהילה, בנוסף לסקרים וקבוצות מיקוד שהתקיימו לאורך חיי הקהילה ובעת הקורונה ביתר שאת.

בקטגוריית “מודלים חדשניים למתן שירותים חברתיים במציאות משתנה”

הזוכים הם חברי צוות שכולו טוב: הדר גור אריה – סמנכ”לית שיווק קבוצת “שכולו טוב”, הגר אלוש, ענבל בועז, ליבי הרפז מתיתיהו וניר שבי.

קבוצת שכולו טוב הוקמה מתוך חזון להביא חדשנות ותפיסת עולם אחרת לעולם השיקום התעסוקתי והחברתי לאנשים עם מוגבלויות. הקבוצה הינה ספק שירות של משרד הבריאות, משרד העבודה והרווחה, משרד הביטחון, ושירות בתי הסוהר.

בבסיס ההפעלה של הקבוצה נמצא מודל שיקום פורץ דרך שפותח בארגון בשיתוף עם משרד הבריאות הנקרא “מודל היחידה המשלבת”, זוכה פרס האו”ם לשנת 2017. המודל, המוטמע בכל פעילויות הקבוצה, מקדם את התפיסה כי שיקום מיטבי יתרחש בסביבה המשלבת כמה אפשרויות מקדמות תעסוקה במקביל הכוללות הכשרה תעסוקתית ותרגול אותנטי של מגוון תפקידים ומשימות הרלוונטיים לעולם העבודה, עם אינטראקציות ומשמעות לקהילה ולחברה, פיתוח מיומנויות – למידה ע”י למידה, פיתוח מיומנויות קשות ורכות, עבודה פרטנית וקבוצתית, התנסויות, ליווי בהשמה בשוק העבודה הטבעי ופיתוח קריירה.

שכולוטוב (מתוך אתר הקבוצה)
שכולוטוב (מתוך אתר הקבוצה)

הצוות הזוכה הוא צוות הפיתוח והשיקום המקצועי של הקבוצה. הצוות מלווה ביום יום מקבלי שירות בתהליכי שיקום תעסוקתיים וחברתיים בהתאם למודלים המקצועיים של הקבוצה.

פעילותה של קבוצת שכולו טוב החלה בשנת 2005. לאורך השנים הקבוצה פיתחה 8 מיזמים תעסוקתיים שמהווים מסגרת בה מקבלי ההכשרה מחזקים את המיומנויות התעסוקתיות שלהם ומקבלים כלים וליווי לקראת השתלבות בשוק העבודה הטבעי, גם במהלך ולאחר ההשתלבות.

מיזמים אלה מהווים מערך של עסקים חברתיים. סביבות השיקום וההכשרה של הקבוצה הינם עסקים מתחומים שונים שהוקמו ומנוהלים כיחידות עסקיות PNL עצמאיות ביניהם רשת בתי קפה, רשת חנויות ספרים יד שניה, רשת חנויות בגדים יד שנייה, דוכני מתנות בקניונים ברחבי הארץ, מפעלי ייצור שונים, שירות הולכת כלבים ועוד.

בקטגוריית “הגברת חוסן כלכלי ארוך טווח על ידי פיתוח כישורים ויכולות לעולם העבודה המשתנה”

הזוכים הם חברי צוות תופסים כיוון: אירית ריזמן – יו”ר תופסים כיוון, אתי פרץ היימס, שחר דיין, נועה לדאני בשן ומורן דורון.

צוות ‘תופסים כיוון‘ פועל משנת 2014 לקידום שוויון הזדמנויות בתעסוקה לצעירים אקדמאיים מהפריפריה החברתית גאוגרפית מתוך אמונה כי זהו מפתח לשינוי חברתי כלכלי, הן ברמה האישית והן לצמיחתה וחוסנה של החברה הישראלית.

התוכנית פונה לבוגרי מוסדות השכלה גבוהה, לרבות מהנדסים והנדסאים, שעל אף שצלחו את לימודיהם בהצלחה מתקשים להשתלב במשרה הולמת את כישוריהם והשכלתם. מדובר בשבר של ממש אצל צעירים מוכשרים אלו, שאיתורם בנקודת זמן קריטית, וליווים לדרך המלך, חיוניים להצלחתם ולמניעת ירידת ההשקעה העצומה בהשכלתם לטמיון. במקרים רבים, אף בהפיכתם מנטל על החברה לאזרחים תורמים.

התוכנית מאפשרת להשתלב בתעסוקה הולמת, לדבוק בה ולהמשיך לפתח קריירה, והכול בעולם תעסוקה דינמי ומשתנה. בנוסף, חותרת התוכנית ליצור מאסה קריטית של צעירי פריפריה בעלי חוסן כלכלי ומעורבות חברתית למען ההולכים בעקבותיהם.

הצוות מנהיג ומוביל מקצועית קהילת שותפים ומתנדבים ענפה, של ארגונים רבים, מהמגזרים והסקטורים השונים, פועל במגובש כדוגמה ומופת לייתכנות וליתרונות העצומים הגלומים בשילוב ידיים ואיגום משאבים. הצוות אחראי לגיבוש ויישום מתודולוגיה ותוכן ברמה המקצועית הגבוהה ביותר. פיתח מודל בר שיכפול, מנחיל ידע, מתכלל, פועל לגייס שותפים ומשאבים, מאפשר את המשך צמיחת התוכנית ברחבי הארץ כך שיותר ויותר צעירים זוכים ליהנות מהיוזמה. וכל זאת תוך בקרת איכות קפדנית, מדידת תוצאות והפקת לקחים.

כל הכבוד לזוכים המצויינים!

פרס זוסמן ג’וינט הינו בתרומת לאונור ולארי זוסמן זכרם לברכה, אשר קיימו קשרים הדוקים עם מדינת ישראל ותרמו רבות לעידוד פרויקטים חברתיים בכלל ועם ארגון הג’וינט בפרט. משפחת זוסמן הם שותפים מסורים של ארגון הג’וינט זה שנים רבות, פעילים במגוון רחב של תכניות הג’וינט וכן ביצירת שותפות עם כדי לסייע לבעלי צרכים מיוחדים, לחרדים ולישראלים יוצאי אתיופיה.

 

דילוג לתוכן
Send this to a friend