fbpx

המיזמים החברתיים של המחר: תכנית ההאצה של הכוורת סוגרת מחזור שלישי

משתתפי המחזור השלישי של תכנית ההאצה. צילום: מיזם סנאפ - המרכז החברתי לצילום

משתתפי המחזור השלישי של תכנית ההאצה. צילום: מיזם סנאפ - המרכז החברתי לצילום

רגע לפני שהקורונה פרצה לחיינו, תכנית ההאצה של “הכוורת” פתחה את שעריה בפעם השלישית למיזמים חברתיים חדשניים ופורצי דרך לשיפור רווחתן של האוכלוסיות המוחלשות בישראל. מדובר על יוזמות בעלות פוטנציאל להשפעה בקנה מידה לאומי.

הכוורת הינה פרויקט ייחודי משותף שלנו בג’וינט יחד עם קרנות הביטוח הלאומי.

יחד הבנו שכדי לייצר מענים רלוונטיים עלינו לאפשר open innovation ולהתחבר לשדה היזמי המתפתח. להוות את הגשר המאפשר להטמיע חדשנות חברתית מהשטח אל תוך מערכות וגופים ממשלתיים בפרקי זמן ובשפה של יזמים, ולכן הקמנו יחד את “הכוורת – ההאב החברתי של ישראל”.

תכנית הדגל של הכוורת היא תכנית ההאצה. התכנית מתמקדת ביזמות חברתית המפתחת פתרונות לטובת אוכלוסיות מוחלשות במגוון מודלים של הפעלה ואסטרטגיות צמיחה. פתרונות המכוונים להטמעה בשירותים הממשלתיים (Exit2Gov) או במערכות של מוסדות ללא כוונת רווח (Exit2NGO) או במגזר העסקי ופתרונות מבוססי מודל עסקי (Exit2BUSSINES).

היזמים שמתקבלים עוברים תכנית בת ארבעה חודשים במהלכה בונים תכנית עבודה תלת שנתית, אסטרטגיית צמיחה ותכנית עבודה ממוקדת פיילוט. כל יזם מלווה על ידי שני מנטורים- האחד מתוך הג’ונט וקרנות הביטוח הלאומי והשני מהשדה בתחום מומחיות הנדרשת למיזם הספציפי. בשלב הפיילוט המיזמים זוכים במימון 200 אלף ₪ לכל אחת.

תכנית ההאצה נפתחה עם פרוץ משבר הקורונה, במהלך המשבר חווינו ביתר שאת המשמעויות של האתגרים החברתיים במדינה והפערים ההולכים ומתעצמים.  אחד מימי ההכשרה הראשונים בתוכנית עוסק באתגר החברתי והגדרת הבעיה של המיזם. “במחזור הזה המציאות היוותה את השיעור המשמעותי ביותר, הסוגיות החברתיות היכו בנו ביתר שאת וההתמודדות עימם הדהדה בכלל החברה”. מספרת מנהלת פיתוח המיזמים של הכוורת, פולה ברקן.  מבין בוגרי תכנית ההאצה של הכוורת תמצאו רעיונות חדשניים אשר נותנים מענה לסוגיות החברתיות הבוערות כיום כגון:

כיצד בן משפחה שמטפל בקשיש יכול לקבל כלים לשליטה מרחוק בסדר יומו ולתקשר עימו בוידיאו בזמן סגר?  האם ניתן ליצור כלי טכנולוגי שיסייע לעשרות אלפי המתנדבים העצמאיים שהתגייסו בצו השעה לעזרה?  וכשכל העולם מגביר את הדיגיטציה והעברת השירותים לאונליין, כיצד נוכל לצמצם את הפערים באוריינות הדיגיטאלית בקרב הדור המבוגר המועסק במשק ו/או לקראת פרישה? איך נותנים מענה דיגיטאלי לקהילת החרשים וכבדי השמיעה שמתקשים להתקשר דרך המסכים?

מיזם ממואפ

על כל הסוגיות הללו ועוד הצליחה הכוורת לקדם ולהאיץ את פיתוח המענים החברתיים החדשניים בתקופת משבר ולהביא אותם למוכנות לקראת הפצה רחבה. מספר מיזמים עומדים לקראת מיזם משותף עם משרד הרווחה ופיילוטים ראשוניים ברשויות בפריסה ארצית.

אסנת ורני אפשטיין זוג נשוי הינם המייסדים של MemoApp.

משחוו בעצמם את הקושי בלטפל באביהם המזדקן מרחוק הקימו את ממואפ. MemoApp  הינה חלוצה בתחום ה – TeleCare (תקשורת דיגיטלית טיפולית) ומפתחת מערכת ‘קוגניציה מלאכותית’ אשר מאפשרת לבני משפחה ו/או אנשי מקצוע מטפלים לסייע מרחוק לאוכלוסייה הולכת וגדלה של אנשים הסובלים מדמנציה, אלצהיימר או ירידה קוגניטיבית ולעזור להם להמשיך לתפקד ולהיות פעילים ועצמאיים לאורך כל שעות היום בצורה בטוחה ויעילה. המערכת משלימה באופן רציף את המידע הפרסונלי החסר לאותה אוכלוסייה והוא מוצג להם בצורה מונגשת על גבי מסך מידע גדול המותקן בדירתם במקום מרכזי ובולט. המידע מכיל תאריך ושעה, תזכורות, פעילות וסדר יום, אירועים חשובים, ביקורים, דרישות שלום ומגוון של חוויה חושית כגון מוסיקה, סרטוני וידאו קצרים, תמונות ועוד. המערכת מותאמת לאנשים מאותגרי טכנולוגיה ואינה מצריכה תפעול מצדם ואף מאפשרת שיחת וידאו ללא מגע יד. להזמנת המערכת לבית הקשיש.ה או לדיירי בית האבות צרו קשר עם אסנת ורוני באתר: https://www.memoapp.co.il/.

לעדות על ההצלחה של הממואפ, מוזמנים לצפות בסיפורו של משה כהן:

לפני מספר שנים נתנאל אפק עבר להתגורר עם משפחתו במגדל העמק שבעמק יזרעאל וגילה את סיפוריהם הייחודים של תושבי המקום וחשב כיצד יוכל לתת להם במה.

ולכן הקים את מיזם החוויה היזרעאלית אשר עוזר לאוכלוסיות בתת-ייצוג להשמיע את קולן ולספר את סיפורן לתיירים ובכך להרוויח תחושת גאווה ומשמעות, דימוי אישי ובטחון עצמי, שייכות לקהילה מקומית של תיירנים ואף תוספת הכנסה. דרך הכשרות ייעודיות וממוקדות בתיירות חברתית הנותנות כלי העצמה, תיירנות, פיתוח עסקי וסטוריטלינג, המיזם מספק את הכלים ליצירת מפגשים אנושיים אותנטיים מעוררי השראה. החוויה היזרעאלית פועלת באזור עמק יזרעאל בהצלחה מרובה ומבקשת להרחיב את המיזם המקומי למודל ארצי.

נתנאל אפק. צילום: מיזם סנאפ.

 

ליצירת קבוצת תיירנית מקומית ברשות המקומית שלך צרו קשר: [email protected]

לחו לכניסה לאתר הכוורת

המחזור שלישי של תכנית ההאצה מגיע לסיומו, הכוורת מזמינה מיזמים חברתיים חדשניים להשתתף בתכנית ההאצה בשנה הקרובה ולהאיץ את המענים החברתיים בתחומי הזקנה, מוביליות חברתית, אנשים עם מוגבלות, תעסוקה וטרנספורמציה דיגיטאלית.

לפרטים נוספים פנו לצוות הכוורת במייל [email protected]

דילוג לתוכן
Send this to a friend