“אני מתעורר בבוקר, אני לא יודע איזה יום היום, איפה אני, מה אני צריך לעשות עכשיו, איפה הילדים. אפלה מוחלטת. כך מרגישים חייו של אדם שאיבד את הזיכרון”.

משה בן 44 מראשון לציון עבר ניתוח מח לפני כשנה וחצי, הניתוח הסתבך ובסופו התעורר משה כשהזיכרון שלו נפגע והוא אינו מסוגל לזכור כמעט דבר מחייו טרם הניתוח.

“עד לפני שנה וחצי חייתי חיים נורמליים לגמרי”, מספר משה. “קם בבוקר, הולך לעבודה, מבלה עם המשפחה. ופתאום התעוררתי למציאות שבה אין לי שליטה על החיים שלי, פשוט לא זוכר. זה לא השפיע רק עליי, כל הבית סביבי נכנס לסחרור. לא מצאתי מנוח וכמו בלופ שאלתי עשרות פעמים ביום את אשתי ואת ילדיי את אותן שאלות, פשוט כי לא הצלחתי לזכור שכבר שאלתי אותן וכבר קיבלתי תשובות – מה אני צריך לעשות היום? איזה יום היום? איפה הילדים?

“היינו חסרי אונים” מספרת סוזי אשתו של משה, “היתה מתיחות מתמדת בבית, כיוון שהיינו צריכים להסתגל למצב שבו משה תלוי בנו תלות מלאה והוא בעצמו חש חסר אונים”.

באחת השיחות עם העובדת הסוציאלית הציעו לנו להצטרף לתכנית בתים חכמים, ומאז החיים שלנו השתנו”.

התכנית “בתים חכמים” בוחנת שילובם של אמצעים דיגיטליים ומתאימה פתרונות דיגיטליים בתוך המרחב הביתי, לקידום חיים עצמאיים ולשיפור איכות החיים של אנשים עם מוגבלות.

נפגשנו עם רכזת התכנית – אורית, שהקשיבה לאתגרים היום יומיים שחווינו וסיפרה לנו על תוכנה בשם “ממו-אפ” שפותחה עבור אנשים עם פגיעה בזיכרון ומטרתה לסייע לאדם לנהל את חייו בצורה עצמאית, להפחית את התלות בסובבים אותו ולשלוט בסדר יומו”.

“הממו אפ האיר לי את האפלה” מספר משה, “אני מתעורר בבוקר והדבר הראשון שאני עושה זה ניגש לממו-אפ” וכך במקום שאני אטריד את בני הבית בלי סוף בשאלות ובחששות, כל התשובות שלי שם: הפרטים הכי קטנים כמו איזה יום היום, מה התאריך ומה מזג האוויר, אבל גם תמונות, שירים, תזכורות, משימות, הכל מתרכז למקום אחד שהחזיר לי את השליטה על החיים”.

היה לי חשש בהתחלה, כיוון שאני לא אדם מאוד טכנולוגי, אבל עברתי הדרכה וראיתי שאני מסוגל להתמודד עם זה ואפילו די בקלות, והרגעים האלה שאני רואה פתאום תמונה שקופצת בממו אפ ומצליח להיזכר ברגע המצולם נותנים לי תקווה אמיתית שאולי אצליח לחזור לחיים שלי לפני הפגיעה”.