fbpx

גם אני יכול: סגירת מעגל בנושא המגבלה שלי | מאת עמית לרמן

“רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע”: עמית לרמן, חניך במכינת “רוח השדה” מתכנית “שיבולים”, משתף בחוויה שלו בתכנית, בהתמודדות עם המגבלה שלו, וקורא לכולנו להכיר בטוב

עמית לרמן

בתמונה: עמית לרמן

מאמר זה מייצג סיכום של הרבה מחשבות שהיו לי ורציתי לכתוב. הוא סגירת מעגל בנושא האוטיזם שלי ומכאן אני ממשיך הלאה בחיי, בתקווה לעתיד מזהיר יותר. תודה לעירית הלוי, המטפלת שמלוה אותי, על עזרתה בכתיבת מחשבותיי על הדף. היה קשה אך שווה את המאמץ.

המגבלה שלי היא ASD – הספקטרום האוטיסטי. מגבלה זו מאופיינת במספר תסמינים – קושי להתרועע עם אנשים אחרים, התנהגויות חוזרות ונשנות, רגישויות מוגברות לגירויים, קושי ביצירת קשר עין, בגילוי רגשות כלפי אנשים אחרים ומעבר מהיר בין פעילות אחת לפעילות אחרת.

אני מבין שישנם אנשים שהתגברו והתעלו על מגבלותיהם ובזכות ההכרה במגבלות אלו הגיעו רחוק בחיים. אלו שלא התביישו לספר לקהל הרחב הצליחו. זה אומר לי שגם אני יכול.

עמית וחבריו
בתמונה: עמית וחבריו

הייתי רוצה שיתייחסו אליי כאל אדם רגיל מן המניין אבל אני גם רוצה שידעו שיש לי מגבלה. למדתי בכיתת תקשורת, היה לי כיף וטוב אבל החלטתי ללכת קדימה, לצאת מהקבוצה הסגורה על מנת לא להישאר באותה הבועה שהייתה נוחה לי. אני מאמין במשפט אותו טבע אלברט איינשטיין: ״רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע..״ ולכן באתי למכינת ׳רוח השדה׳. כדי להתקדם הלאה, ללמוד ולעשות.

החברים והצוות כאן נותנים לי ביטחון וכבוד, הם משתפים אותי, שואלים אם אני צריך עזרה ועוזרים. אשמח שמעירים לי, בצורה מנומסת כמובן, אם וכאשר אני טועה.

חשוב לי בעיקר שהמגבלה שלי לא תדחוק אחרים מאינטראקציות איתי. ככה נוצרתי, וברור שלכל אחד יש ‘שריטה’ כלשהי. אף אחד לא מושלם. אני לא מתבייש במגבלה שלי.
בכל דבר קשה ומאתגר יש דבר טוב. הבעיות שאני יודע שביכולתי כעת להתגבר עליהם, עם מאמץ לא קטן, הן:

שיחה מול קהל.

בתחילת השנה ביקשו ממני לספר על עצמי, היו לי חרדות שאולי יתרחקו ממני, ירגישו שלא בנוח עם הסיפור שלי. אבל ישבתי עם עצמי, נרגעתי עם מוזיקה והצלחתי לספר לשתי הקבוצות. בפעם השלישית כבר הרגשתי טוב.

להסתכל בעיניים של שותף השיחה שלי.

עלי לדמיין קו ליד העיניים של השני ואז להסתכל על הקו. כשאני מתמקד זה מעייף אותי אבל אני מצליח קצת להתרגל. בכל שיחה שאיני מצליח להתרכז בה לבסוף, יוצא שאני לא מסתכל בעיניים של האחר וברצוני שיעירו לי בצורה מנומסת.

לקום בזמן לתפילה.

בימים האחרונים קמתי בזכות החברים שלי לחדר. הם מעירים אותי ואומרים לי שחשוב לקום. אני רוצה להתרגל להתעורר בזמן ולהצליח לקום בכוחות עצמי לתפילה.

לעזוב את המסכים.

בזמן שיחה או שיעור שמועברים עלי למצוא דרך כיצד להתרכז ולא ‘לברוח’ למסכים. כאשר ביקשו בתחילת שיעור להניח את הניידים רחוק מהישג יד הצלחתי להתרכז בשיעור והזמן רץ מהר עבורי. ייתכן שאתחיל לכתוב סיכום בזמן השיעורים או אצייר וכך אצליח יותר טוב להתרכז ולא אסתכל בפלאפון.

הרגעת המחשבות השליליות או הסתמיות.

אני יודע שחשיבה שלילית על העבר או העתיד תוקעת אותי ואיני מתקדם באמצעותם. על כן אני מקפיד להגיע לשיעורי ‘כתיבה יוצרת’ הכתיבה עוזרת לי לחשוב מחוץ לקופסא בנושא אחד מוגדר וברור. אני רוצה להמשיך לכתוב גם ביומן האישי שלי. אשים לי תזכורת בטלפון ואכתוב רק לעצמי מה שבראש שלי. מחבריי אבקש שיעודדו אותי בלי ‘לחפור’, למשל אחרי אירוע יזכירו לי לכתוב ביומן.

לא תמיד אני מצליח לחשוב שיהיה טוב, אבל אני רוצה למצוא את הטוב. כמו עכשיו בתקופת הקורונה כשצריך מסכה והיא מפרידה ביני ובין האחר, לא רואים אותי כמו שאני באמת ואני לא רואה אחרים כמו שהם. אני רוצה שיתקרבו אליי ויכירו אותי כפי שאני מכיר את עצמי, שידעו שאני מרגיש, שאני חושב ושאני מצליח.

אני רוצה להבין אנשים, שיספרו לי על עצמם, את סיפור חייהם, בדיחה מצחיקה או אפילו לשמוע את דעותיהם בנושאים השונים וכך אשכיל. אני רוצה להיות מושפע מאחרים ואני רוצה גם להשפיע על האחרים לטובה ובעיקר לדון אותם לכף זכות.

אסיים עם אמרתו הנפלאה של ד”ר סוס: “אם למישהו כמוך לא יהיה אכפת, שום דבר לא ישתפר. אפילו לא קצת”. אם לאף אחד לא יהיה אכפת, שום דבר לא ישתנה. הכרת הטוב חשובה כי היא מאפשרת לאדם להכיר וליהנות, להתקדם, להתגבר על מגבלותיו ולהיות אדם ערכי וטוב.

תכנית שיבולים, פועלת זאת השנה ה 5 במטרה לאפשר זכות שווה לצעירים עם ובלי מוגבלות לקחת חלק בעולם המכינות הקדם צבאיות.

זכות זו מתאפשרת באמצעות ליווי להשתתפות פרטנית של חניכים עם מוגבלות בשנת מכינה, תוך פיתוח סל התאמות ייעודי והובלת תהליכי שינוי עמדות בקרב כלל חניכי וצוותי המכינות.

התכנית מבית ג’וינט ישראל מעבר למגבלות ובשותפות רחבה של מועצת המכינות, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד ההתיישבות, משרד הביטחון, משרד הבריאות, קרנות הביטוח הלאומי, קרן משפחת רודרמן ופדרציית ניו יורק.

לפרטים והרשמה: נועה כהן – רכזת גיוס מועמדים

דוא”ל: [email protected]

טלפון: 0522259035

ההרשמה לשנת תשפ”ב בעיצומה! מוזמנים לקבל פרטים באתר מועצת המכינות

 

דילוג לתוכן
Send this to a friend