התפרצות הקורונה בישראל במרץ האחרון, יצרה מציאות חיים חדשה ושונה מזו שהכרנו קודם. למשבר הקורונה השלכות בריאותיות, חברתיות וכלכליות דרמטיות, אך בתוך המשבר חשוב גם לזהות ולייצר הזדמנויות שתאפשרנה לאוכלוסיות הפגיעות ביותר בחברה הישראלית לצאת מהמשבר חזקות יותר.

שאול חן (77) מנתניה מתקשה כבר שנים רבות לעמוד על רגליו. כמו זקנים רבים בישראל החווים התדרדרות תפקודית, משבר הקורונה הכניס אותם בבת אחת לקבוצת סיכון הספונה בביתה.

טרום משבר הקורונה, השיקו בג׳וינט-אשל בשיתוף משרד הבריאות רשת של מרכזי שיקום גריאטריים בקהילה, שנועדו לסייע לזקנים החווים ירידה תפקודית, כמו שאול, לשמר ולשפר את התפקוד שלהם ולהזדקן באיכות חיים טובה ועצמאית ככל הניתן בקהילה.

התפרצות הקורונה חייבה בבת אחת להסב את השירות לווירטואלי ולהעניק שירותי שיקום גריאטרי מרחוק. ״כאשר הציעו לי להצטרף לשיקום מרחוק הייתי מאוד סקפטית״, אומרת פאינה כץ, פיזיותרפיסטית באחד ממרכזי השיקום הגריאטריים, ״לקחת מפיזיותרפיסט את המגע זה ממש כמו לקחת ממנו את המקצוע. אבל כשאין ברירה מנסים, והתרגלנו והצלחנו. זה מצריך שיטות עבודה אחרות, צריך ללמוד מיומנויות חדשות, אבל זה משתלם״.

שאול מצטרף לדברים של פאינה: ״גם בזום הרגשתי התקדמות. אני היום כבר מצליח לעמוד, אפילו חצי דקה אם לא יותר. קודם לא הייתי מצליח לעמוד בכלל!״. מאז פרוץ הקורונה, שולב המודל במרבית מרכזי השיקום הגריאטריים בישראל על בסיס יום-יומי, אשר העניקו בחודש האחרון כ-600 טיפולי שיקום מרחוק.

״מודל ׳השיקום מרחוק׳ הוא דוגמה לשינוי שהקורונה כפתה עלינו ובכך פתחה בפנינו עולם חדש של אפשרויות״, אומרת ד״ר סיגל שלח, מנכ״לית ג׳וינט ישראל. ״עולם השירותים החברתיים מרחוק היה בגדר חלום רחוק, אבל הריחוק החברתי הפך את החלום למציאות בבוקר אחד. אם עד היום, זקן שרצה לצרוך את שירותי השיקום הגריאטריים היה צריך להגיע למרכז הפיזי, הרי שעתה הודות למציאות הקורונה אפשר להתחיל לתת שירותים מרחוק גם לזקנים מרותקי בית״.

אחד האתגרים המשמעותיים במתן שירותים מרחוק הוא האוריינות הדיגיטלית והנגישות לטכנולוגיות שונות. אבל לפעמים הטכנולוגיות הזמינות ביותר יכולות לעשות מהפכה של ממש.

״הקורונה נחתה עלינו בוקר אחד והיינו צריכים למצוא פתרונות ללמידה מרחוק והמשך פיתוח של ילדי הגיל הרך, בשפה, מתמטיקה, חינוך גופני, מדעים״, אומרת ר׳אדה אלעוברה, מנהלת אשכול גיל רך באל אטרש בנגב. בשיתוף ג׳וינט-אשלים ומשרד החינוך, הכין הצוות המקצועי מטלות מותאמות תרבות שכל ההורים יכולים לבצע עם ציוד בסיסי בבית, בנה מערכים באופן עצמאי כולל צילום עצמי של הצוות בבית, ופתח קבוצת ווטסאפ .

ר׳אדה אלעוברה
ר׳אדה אלעוברה.

״כן ווטסאפ. זה נגיש, נוח וההורים מכירים״, אומרת אלעוברה. ״השתמשנו בקבוצת הווטסאפ כדי לרתום את ההורים ולהעביר להם מסרים, ובנוסף קיימנו שיחה טלפונית עם כל הורה פעם בשבוע למעקב אחר התפתחות הילד. ביקשנו מההורים לשלוח לנו בווטסאפ את המשימות שבנינו כדי לאתר התפתחות מיטבית ואת כל ציר ההתפתחות שינינו כדי לחזק את קשר ההורה-הילד, הכל כך קריטי בגיל הרך. קורונה או לא קורונה, הגן שלנו ממשיך להיות פתוח גם מרחוק למען הילדים שלנו״.

יעקב מתן, רכז תעסוקה בג׳וינט-תבת, מסייע ומלווה צעירים חרדים לעבר אופק תעסוקתי משמעותי. ״הקורונה נחתה לנו בעולם בלי שום הכנה מוקדמת ודחפה אותנו עידן שלם קדימה. פתאום נוצר צורך בתפקיד חדש אליו נכנסתי – רכז משתתפים ואחראי מדיה״, הוא מספר. ״הריחוק החברתי הממושך והשינוי המשמעותי שנדרש מכולנו, העלה. בעצם דרישה מהשטח, מהישיבות עצמן למצוא מענה ייחודי ומותאם תרבות אשר יאפשר להמשיך ללמוד ולהתקדם, גם בתקופה שבה חייבים לשמור על ריחוק. כך בעצם הקמנו מערך למידה דיגיטלית, כולל סרטונים, הדרכות, ממש מערך הפקות שלם המותאם גם טכנולוגית וגם תכנית לצרכי הצעירים החרדים כדי שיוכלו להסתדר בחיי היום יום בפרט ובעולם התעסוקה והלימודים בכלל. אימוץ שיטות למידה מרחוק יאפשר גם במציאות החיים שלאחר הקורונה נגישות טובה יותר לחלקים גדולים באוכלוסייה לתכנים איכותיים, מותאמים ורלוונטיים״.

״היכולת להתאים פתרונות טכנולוגיים שונים לקבוצות שונות באוכלוסייה ולצרכים שונים היא משמעותית ביותר״, אומרת ד״ר שלח. ״כך לדוגמה, פיתחנו בג׳וינט-ישראל מעבר למגבלות בשיתוף מטה ישראל דיגיטלית וקרן עזריאלי מודל של מיצוי זכויות מרחוק בעבור אנשים עם מוגבלות. המודל פותח במהלך הקורונה אך אין ספק כי הוא יוכל להמשיך לתת שירות גם ביום שאחרי״. המוקד החל לפעול במהלך ספטמבר האחרון ומסייע מדי חודש לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות בהכוון ומיצוי זכויות בכל היבטי החיים.

לאתר המוקד לחצו כאן

״אנו משקיעים רבות גם בפיתוח פתרונות מערכתיים לקידום ההזדמנויות הללו״, מציינת ד״ר שלח. במסגרת ג׳וינט-אלכא נעשה מיפוי יכולות דיגיטליות של 175 רשויות מקומיות, כדי לזהות מה נדרש לכל רשות על מנת לתת שירותים מרחוק. בשלב הבא, בשיתוף הממשלה יוקנו לרשויות כלים וכישורים לכל רוחב הספקטרום על מנת שיוכלו לספק שירותים מרחוק הן בשגרה והן בעתות חירום.

דר סיגל שלח
ד”ר סיגל שלח, מנכ”לית ג’וינט ישראל

״למדינת ישראל יש את הכלים הטובים ביותר על מנת להפוך את משבר הקורונה להזדמנות״, מסכמת ד״ר שלח. ״בבת אחת כופה הקורונה על כולנו להפוך לדיגיטליים – וכאן עיקר האתגר. השקעה נכונה, אסטרטגית, מיידית אך גם ארוכת טווח באוריינות דיגיטלית ובנגישות לטכנולוגיות, ברמת הפרט, הקהילה ורשויות המדינה, תאפשר לנו לצאת מהמשבר הזה במצב טוב מזה שנכנסו אליו״.