הוגנות בחינוך בעולם משתנה
תקציר
העולם משתנה. חיי היום יום ושוק העבודה עוברים שינויים מרחיקי לכת, הדורשים כישורים שיתאימו לכלכלת הידע הטכנולוגית והגלובלית ולתנאי החיים המשתנים והלא ודאיים המאפיינים את המציאות המשתנה.
לאור קצב השינויים המהיר, איש אינו יכול לנבא כיצד יראה העולם כאשר התלמידים והתלמידות של היום יצאו אל שוק העבודה ולחייהם כאזרחים. מה שברור הוא שתלמידי בית הספר היסודי של היום יזדקקו למיומנויות ולכישורים הממצים את הפוטנציאל שלהם, כבוגרים היוזמים ויוצרים שינויים בעצמם ובסביבתם.
הזכות לרכישת מיומנויות אלה צריכה לעמוד לרשות כלל ילדי וילדות ישראל. פדגוגיה הוגנת, המתבטאת במימוש תפיסה ועקרונות, וכוללת אסטרטגיות הוראה-למידה-הערכה, סדירויות, סביבות הלמידה ומערכות היחסים שמקדמות השתתפות פעילה ויוזמת (Agency) ופעלנות משותפת (Co-agency), יכולה להפוך את המסגרת הבית ספרית לקרש קפיצה משמעותי לצמצום פערים ולקידום מוביליות חברתית של התלמידים והתלמידות. בסביבה חינוכית הוגנת מוסרים חסמים סמויים וגלויים, הגורמים להטיות, לסטיגמות ולהדרה של אוכלוסיות שונות, כך שמתאפשר לכל תלמיד ותלמידה, ללא קשר למשתני הרקע, להשתתף באופן פעיל ויוזם, לשאול שאלות, להתנסות, להשמיע קול, להביע דעה ולטעות.באופן זה, מקנה סביבה חינוכית הוגנת מיומנויות וכישורים הנדרשים לשגשוג בעולם המשתנה, ברוח מצפן הלמידה 2030 של ה-OECD. כל אלה נשענים על תפיסת “יסודי עכשווי”, הרואה בבית הספר “בית חינוך” המשלב מענים מגוונים בהתאם למאפייני הגיל, לנסיבות ההווה ולתמורות העתיד.
המציאות בעולם המשתנה מביאה עמה אפשרות בחירה: מצד אחד יש לנו הזדמנות ליישם דרכי הוראה-למידה-הערכה מגוונות, מכוונות זהות ורפלקציה, המקדמות הוגנות וממנפות מוביליות חברתית. מצד שני, קיים סיכון ממשי להרחבת הפערים ולמניעת השתתפות מתלמידים ותלמידות הסובלים מהדרה ומחוסר נגישות במציאות הנוכחית. הבחירה נמצאת בידינו.
המסמך פותח בהתבוננות על העולם המשתנה והשלכותיו על החינוך, וממשיך בהצגת התפיסה של הוגנות בכלל והוגנותבחינוך בפרט, תוך מיקוד בקידום השתתפות פעילה ויוזמת (Agency), שייכות ומשמעות, כבסיס לפיתוח פעלנות משותפת (Co-agency) של כלל קהילת בית הספר. בהמשך המסמך מוצגת החשיבות של קידום הוגנות בחינוך דווקא עכשיו, לצד הסבר כיצד היא נראית ומהם החסמים שיש להסיר כדי להפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהמסגרת החינוכית, באופן שיקנה לתלמידים ולתלמידות מיומנויות לשגשוגבעולם המשתנה. לאחר מכן מפורטים העקרונות לקידום הוגנות במסגרת החינוכית: אכפתיות, אמון, מגוון, נגישות, שקיפות, איכות וגמישות. בחלק האחרון של המסמך מוצגים תוכניות וכלים לקידום הוגנות במסגרת החינוכית, שפותחו על בסיס עקרונות אלו.
שותפים: משרד החינוך: המנהל הפדגוגי, אגף א’ לחינוך יסודי