סקר ארצי שבוצע ב 2019 עי” ג’וינט אלכא ומכון מחקר מאיירס-ברוקדייל גילה כי 30% מהמנכ”לים ו 25% מהדירקטורים החברתיים בישראל טוענים שהדירקטוריון שלהם אינו אפקטיבי בקידום מטרות הארגון. שיעור גבוה מהדירקטוריונים קטנים מהמומלץ, הנוכחות בישיבות הדירקטוריון חלקית והיעדר הקצבת קדנציות וכהונות מוביל לסטגנציה במשילות התאגידית. לבסוף, הדירקטוריונים של הארגונים החברתיים מתאפיינים בהיעדר גיוון, מה שפוגע בצורה מכרעת ביכולות האסטרטגיות של ארגון חברתי.

כמענה הקימה ג’וינט אלכא את מיזם נבחרת הדירקטורים החברתית, שהינה Marketplace לחיבור בין דירקטורים לעמותות – מאגר לאומי דיגיטלי של מנהלים בכירים ועתירי ניסיון, שמעוניינים להתנדב כחברי דירקטוריון בארגונים חברתיים. הנבחרת נותנת מענה ממשי ומקצועי לארגונים חברתיים במיפוי פערים בממשל התאגידי ובגיוס דירקטורים חברתיים מצוינים למהלך של טיוב יכולות הארגון להשפיע.

לעמותת ‘מגרש ביתי’ – העוסקת בפעילות ושילוב חסרי בית באמצעות ספורט ומוזיקה, ומפעילה בנוסף פרויקט של עבודת רחוב – היה צורך גדול בגיוס מועמדים, לשם גיוס משאבים וסיוע בפיתוח תהליך אסטרטגי לעמותה.
הקושי במציאת מי שימלא צורך זה של העמותה התבטא בכך, שלעמותה לא היו מספיק משאבים להעסיק בעלי תפקידים בשכר שימלאו את הפונקציות הללו. הדילמה של לעמותה הייתה בנוגע לדירקטוריון – כמה הוא יהיה מעורב ומשקיע בכך ועד כמה “להפעיל” אותו לצורך זה.

מכאן העמותה הגיעה לנבחרת הדירקטורים החברתית, לשמחתה הקשר שהתפתח בהצטרפותה לנבחרת היה מוצלח מאוד. המנהל המקצועי- עמרי אברמוביץ’- מעיד כי בתוך זמן קצר השכילה הנבחרת להבין מי העמותה ולהתאים לה שני חברי דירקטוריון שנכנסו אליה: דודי בלסר ויעל סלע פועלים לקדם את העמותה בדרכים שונות והתנדבו לעשות זאת על פי המומחיות שלהם:

דודי הביא קשרים, עזרה בתקשורת ובגיוס משאבים. יעל הביאה מניסיונה הרב בעולם העמותות ובגיוס משאבים. החיבור של יעל ודודי עם העמותה היה מידי והם השתלבו מהר מאוד, העלו יוזמות והביאו ערך רב.

עמרי סיכם את תהליך גיוס הדירקטורים במילים: “הופתענו לגלות שההתאמה הייתה כה טובה, וכמה העזרה של הנבחרת הייתה מועילה ובטווח קצר. בעבר גייסנו חברי דירקטוריון איכותיים, כשהדבר נעשה באמצעות קשרים אישיים שלנו וחיפוש אינטנסיבי בין רשתות התמיכה שלנו. לעומת זאת, התהליך עם הנבחרת היה קצר, מדויק ותכליתי, וענה על הצרכים שלנו באופן מדויק.”

במונחים של מודל MAP של אלכא לשינוי מערכתי, נבחרת הדירקטורים החברתית ייצרה מנגנון הנגשה שוטף של דירקטורים עבור המגזר החברתי בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל להגברת הגיוון והייצוג. תפיסה חדשה מייצגת את התשתיות והמנגנונים הדרושים לצורך שינוי מערכתי.

לקריאה נוספת והכרות עם נבחרת הדירקטורים החברתית לחצו כאן.